Duits bedrijfsleven pleit voor 44 ton GVW

Nieuws
18-02-2022 | Door Tim de Jong

Nu steeds duidelijker wordt dat zwaardere vrachtwagens gunstig zijn voor een beter milieu, wordt de roep in het Duitse bedrijfsleven om 44 ton ‘Bundesweit’ toe te laten steeds luider. Ook voor LZV en autovervoer zouden regels anders moeten.

Pikant hierbij is dat er een nieuwe regering is aangetreden waarvan de deelnemende partijen in het verleden weinig op hadden met het wegvervoer. Mede daardoor werd de maut ingevoerd en verloren Duitse vervoerders structureel marktaandelen aan buitenlandse vervoerders, Polen voorop.

Diverse Duitse werkgeversorganisaties uit verschillende branches pleiten ervoor om zwaardere trucks structureel toe te laten. Dat leidt tot minder voertuigbewegingen en tot een afname van ongewenste uitstoot, aldus de instanties. Ze zijn gemotiveerd doordat de Europese Commissie ook neigt naar een 44 tons limiet in heel de Unie. Nu zijn er nog dertien landen waar dit maximum totaalgewicht is toegestaan. De EU bekijkt ook of de LZV, nu toegelaten in tien lidstaten, structureel grensoverschrijdend ingezet mag worden. Daarbij is het idee dat een GVW van 60 ton is toegestaan mits het trekkende voertuig emissievrij is, of dat de LZV deel uitmaakt van een intermodaal transport. Ook bekijkt de EU een maximum lengtemaat voor het vervoer van auto’s van 20,75 meter.   

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-07-2025
Stau-1400

Check Duitse rijverboden in de Autobahn app

De vakantie begint bijna, dus kijk in de Autobahn app voor de rijverboden in Duitsland
Nieuws
02-07-2025
Stubbe2 (960 x 480)

Zijderlaan neemt Stubbe over

Zijderlaan en Stubbe werken al bijna 30 jaar samen, na de overname gaan ze verder als één.
Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.