Duits bedrijfsleven pleit voor 44 ton GVW

Nieuws
18-02-2022 | Door Tim de Jong

Nu steeds duidelijker wordt dat zwaardere vrachtwagens gunstig zijn voor een beter milieu, wordt de roep in het Duitse bedrijfsleven om 44 ton ‘Bundesweit’ toe te laten steeds luider. Ook voor LZV en autovervoer zouden regels anders moeten.

Pikant hierbij is dat er een nieuwe regering is aangetreden waarvan de deelnemende partijen in het verleden weinig op hadden met het wegvervoer. Mede daardoor werd de maut ingevoerd en verloren Duitse vervoerders structureel marktaandelen aan buitenlandse vervoerders, Polen voorop.

Diverse Duitse werkgeversorganisaties uit verschillende branches pleiten ervoor om zwaardere trucks structureel toe te laten. Dat leidt tot minder voertuigbewegingen en tot een afname van ongewenste uitstoot, aldus de instanties. Ze zijn gemotiveerd doordat de Europese Commissie ook neigt naar een 44 tons limiet in heel de Unie. Nu zijn er nog dertien landen waar dit maximum totaalgewicht is toegestaan. De EU bekijkt ook of de LZV, nu toegelaten in tien lidstaten, structureel grensoverschrijdend ingezet mag worden. Daarbij is het idee dat een GVW van 60 ton is toegestaan mits het trekkende voertuig emissievrij is, of dat de LZV deel uitmaakt van een intermodaal transport. Ook bekijkt de EU een maximum lengtemaat voor het vervoer van auto’s van 20,75 meter.   

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-12-2018
Extra_long.jpg

Internationaal bord voor LZV

Wie met een LZV rijdt moet in ons land een verplicht bord voeren met de tekst 'Let Op! Extra Lang'. Nu steeds meer landen…
Nieuws
24-09-2021
Tholu_15-1400.jpg

Nederlandse LZV officieel toegestaan in Duitsland

Bedrijven kunnen hun goederen voortaan met een Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV) exporteren…
Nieuws
03-10-2019
Tholu_15-1400.jpg

Meer wegen vrijgegeven voor LZV in Duitsland

Duitsland breidt het wegennet waar LZV zijn toegestaan flink uit. Er komen 450 trajecten bij waar met de langere…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.