Enkele Duitse bedrijven zoals DKV en Daimler streven naar één tolkastje in de cabine dat geldt voor alle Europese wegen onder de naam Toll4Europe.
Tolkastjes zijn een punt van discussie in Brussel en een doorn in het oog van transporteurs en chauffeurs. Het feit dat elk land een eigen kastje heeft, zien zij als een falen van de Europese Unie. Toch zijn er recentelijk weer de nodige landen bij gekomen met een eigen tolkastje. Denk aan België, Tsjechië en Hongarije. Nederland is een van de weinige landen die nog het eurovignet handhaaft. Daarmee zijn transporteurs een stuk goedkoper uit.
De Duitse kartelautoriteit heeft Toll4Europe al groen licht gegeven. De betrokken bedrijven hebben geen zin om op Brusselse besluitvormig te wachten: de planning is om volgend jaar (2018) het kastje te gaan aanbieden in België, Duitsland, Polen, Frankrijk en Oostenrijk. Landen als Italië, Spanje en Hongarije komen hier spoedig achteraan. Uiteindelijk wil Toll4Europe alle wegen, bruggen en tunnels waar in Europa tol voor geheven wordt, in het systeem hebben.
Gestreefd wordt naar een pan-Europees platform dat goedkoper kan werken dan alle landelijke tolsystemen afzonderlijk. Of de transportbranche daar ook beter van wordt, is onduidelijk.