De Duitse inspectie heeft de controles op het naleven van de cabotageregels flink opgevoerd. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 3700 trucks gecontroleerd. In het eerste halfjaar van 2020, dus een twee keer zo lange periode, waren het er 4500.
De Duitse TLN, de BGL, verwelkomt de initiatieven van de inspecteurs. Zij zegt dat de inspecteurs ook de opdrachtgevers meer nadrukkelijk zouden moeten onderzoeken. Dat zou niet zo moeilijk hoeven zijn. Een buitenlandse chauffeur mag drie ritjes doen binnen een buitenland voordat hij weer terug moet keren naar zijn thuisland. Stoppen opdrachtgevers hem meerdere ritten toe, dan zijn zij net zo fout als de buitenlandse transporteur, redeneert de BGL.
Over 2020 deelde de Duitse inspectie al voor 875.000 euro aan boetes uit, waarbij nog niet alle zaken uit dat jaar zijn afgehandeld. Naar wij hopen, zijn de kortingsstaffels voor Oost-Europese overtreders daarbij achterwege gebleven. We zijn benieuwd wat een volgende versie van de digitale tachograaf gaat toevoegen, die ook grensoverschrijdingen zal gaan vastleggen.
Bekeken wordt of de gegevens van maut-exploitant Toll Collect kunnen worden aangewend om overtredingen op cabotageregels op te sporen. Het Duitse Mautsysteem controleert op grote schaal wie, waar en wanneer reed en dat is een schat aan informatie die kan helpen om overtredingen op cabotage op te sporen. Op dit moment wordt er in de Duitse politiek gesproken over een wijziging in de zogenaamde Federal Trunk Road Toll Act om de gegevens in de toekomst aan te wenden om overtreders op te sporen. De Unie en de SPD zijn het daar al over eens, mits de gegevensbescherming wordt gehandhaafd. De huidige verordening eindigt in 2025 en de nieuwe afspraken zouden de weg vrijmaken voor een nog intensievere controle op cabotage na die datum.