In Duitsland wordt de vraag naar chauffeurs zo nijpend, dat de lonen al oplopen tot 4.000 euro bruto. Dat meldt het samenwerkingsverband Elvis, waar vele Duitse transportbedrijven op aangesloten zijn. Met Elvis proberen ze de beladingsgraad van trucks te optimaliseren en anderszins kosten te besparen.
Maar de praktijk is weerbarstig: zo'n twee procent van de trucks die voor Elvis rijden staan stil en de betrokken bedrijven stellen de aankoop van nieuwe trucks uit. Ooorzaak: het chauffeurstekort. Dat vernam BIGtruck onlangs ook al bij DAF: daar was ook te horen dat het chauffeurstekort een dempende werking heeft op de truckverkopen in ons land. Alle Elvis leden bij elkaar hebben 17.000 trucks in bezit en hebben in totaal 22.000 chauffeurs in dienst. Ook voor Duitsland geldt dat een hele generatie chauffeurs met pensioen gat, alleen ligt het tempo daar hoger: het gaat om 10.000 man per jaar, waar vrijwel niemand voor in de plaats komt.
Bedrijven worden dus creatief en zijn al blij als ze hun chauffeurs behouden. Maar dan groeit de betreffende onderneming natuurlijk nog niet. Wat meespeelt is dat chauffeurs geen verlengstuk van een elektronisch systeem willen zijn. Ze willen hun betrokkenheid ook ervaren als onderdeel van een team, dus dat ook naar hen als mens wordt omgekeken. Een groot verschil met de nieuwe chauffeursgeneratie en de generatie die nu met pensioen gaat, is dat de jongere chauffeur toch erg graag elke avond thuis is bij familie en sociale kring. Betrokkenen schatten dat 70% van de chauffeurs een partner heeft. Met behulp van scholing, apps op de smartphone, regelmatig een feestje en meer betrokkenheid van de kant van de baas proberen bedrijven hun chauffeurs te behouden. En een hoger loon bieden natuurlijk. Maar een andere oplossing om invulling te geven aan het chauffeurstekort is er verder niet bij onze oosterburen.