Na veertien jaar van rechtszaken komt er een einde aan het conflict tussen de Duitse trucktol uitbater Toll Collect en de Duitse staat. Die laatste verweet Toll Collect nalatigheid omdat het tolsysteem voor trucks twee jaar later werd ingevoerd dan contractueel was afgesproken. Daardoor liep Duitsland in theorie zo'n zes miljard euro aan belastinginkomsten mis.
Beide partijen groeven zich vervolgens juridisch maximaal in. De uitkomst van het hele verhaal is dat de Duitse staat 3,2 miljard euro tegemoet kan zien. Deze uitkomst komt op een pikant moment. Op 31 augustus vervalt het contract tussen de Duitse staat en Toll Collect. Toll Collect bestaat uit Deutsche Telekom, truckfabrikant Daimler en de Franse snelwegexploitant Cofiroute.
Het plan is dat totdat er een nieuwe uitbater is gevonden, om alle aandelen voorlopig over te doen aan de Duitse staat, totdat een nieuw consortium aan de slag gaat met het vergaren van tolinkomsten op de Duitse wegen. Verwacht wordt, dat die inkomsten flink zullen stijgen, wanneer de Duitse tol voor trucks ook wordt verplicht op provinciale wegen.