Duitsland kampt met een structureel tekort aan parkeerplaatsen. Alleen al in onze 'buurdeelstaat' Nordrhein Westfalen bestaat een tekort van zeker 4.000 parkeerplaatsen. Duitse specialisten verwachten dat het goederenvervoer over de weg in Duitsland van 2010 tot 2030 met 39 procent zal groeien. Het houdt in dat er dus veel meer parkeerruimte voor vrachtwagens nodig zal zijn en niet alleen in Duitsland.
Door middel van allerlei slimme systemen denken betrokkenen dat er efficiënter met de parkeerruimte kan worden omgesprongen. Maar bij BIGtruck twijfelen we daar aan. Alle chauffeurs moet zich aan de rijtijdenwet houden. En hoe je het wendt of keert, na half vijf 's middags is er langs de Duitse autobahn vrijwel geen vrije parkeerplaats meer te vinden en ben je aangewezen op de Autohof. Wanneer je een normaal Nederlands salaris verdient is dat geen probleem: Een lekkere schnitzel en een biertje erbij zijn heel gewoon. Je parkeertarief krijg je terug wanneer je er eet. Maar voor de onderbetaalde Oost Europese collega ligt dat anders. Die wil geen millimeter omrijden, want dat kost tijd en brandstof, dus die blijft zo dicht mogelijk langs de snelweg staan.
We denken echter dat vanwege de schaarste en de chaos op de Duitse truckparkings langs de weg, het niet lang zal duren eer je daar alleen nog betaald kunt staan. Met behulp van een 'systeem' krijg je een plek toegewezen en camera's zorgen voor de bewaking. Je moet je tijden precies opgeven, zodat er na jouw vertrek meteen weer een ander geboekt kan worden. Zo'n systeem zou op meerdere locaties in ons land ook niet verkeerd zijn.