In Duitsland is discussie ontstaan over de omvang van het tekort aan parkeerplaatsen voor trucks. Die bedraagt zeker meer dan 23.000 stuks, maar de Duitse TLN, BGL, schat dat het er meer dan 30.000 zijn.
Chauffeurs die onderweg zijn in Duitsland kennen het beeld: al na vier uur in de middag lopen de parkeerplaatsen langs de snelwegen vol. Nu heeft Duitsland ook veel Autohöfe net naast de snelweg, maar ook daar is het dringen geblazen voor een plekje. De Duitse BASt, die gaat over het beheer van de wegen, berekende dat wanneer er dagelijks 94.100 trucks een plekje zoeken en er in totaal 70.800 parkeeropties zijn, dan kom je tot genoemd tekort.
BGL: Tekort is groter
De BGL echter stelt dat de cijfers stammen uit 2018 en dat vorig jaar het beroepsgoederenvervoer in Duitsland met 19 procent is toegenomen. Bovendien zijn de cijfers van de BASt verschillend te interpreteren, waardoor de BGL uitgaat van een tekort van ruim 30.000 parkeerplaatsen tot misschien wel 35.000.
Duitsland telt 1929 parkeerruimten langs de snelwegen waar nu 51.600 trucks kunnen staan. Daarnaast kunnen de circa 224 Autohofe nog eens 19.100 trucks kwijt. Voormalige douaneterreinen zijn al meegerekend. Eerder maakte de Duitse regering bekend honderd miljoen te willen uittrekken voor de bouw van nieuwe parkeerplaatsen.