De Duitse minister van Verkeer Andreas Scheuer wil assistentie systemen die de dode hoek overzien, verplichten op vrachtwagens. Ook in Europees verband wil hij deze kwestie aankaarten. Het gaat Scheuer daarbij niet alleen om grotere, maar juist ook om kleine trucks vanaf 7,5 ton GVW.
Volgens Duitse media heeft de nieuwe Duitse regering in hun regeerakkoord laten vastleggen dat de zogenaamde 'Abbiege Assistenten' wettelijk voorgeschreven moeten worden. Een en ander zou dan ook voor bussen moeten gaan gelden. Scheuer zegt bovendien onder druk te staan van de regeringen uit de diverse Duitse deelstaten. Voor kleinere trucks, dus vanaf 7,5 ton GVW, bestaat zelfs een plan om die te verplichten zulke systemen achteraf te laten opbouwen.
De Duitse minister betreurt het dat de kwestie op europees niveau 'maar weinig vooruitgang boekt'. De Duitse TLN is het met de minister eens dat een verplichting werkt en de verkeersveiligheid verbetert. Betrokkenen zijn het er over eens dat niet een passief systeem als een camera een oplossing is, maar een systeem dat de chauffeur waarschuwt en desnoods ingrijpt in het remsysteem.