Duitsland wil dode hoek ongevallen uitsluiten

Nieuws
18-06-2018 | Door Tim de Jong

De Duitse minister van Verkeer Andreas  Scheuer wil assistentie systemen die de dode hoek overzien, verplichten op vrachtwagens. Ook in Europees verband wil hij deze kwestie aankaarten. Het gaat Scheuer daarbij niet alleen om grotere, maar juist ook om kleine trucks vanaf 7,5 ton GVW.

Volgens Duitse media heeft de nieuwe Duitse regering in hun regeerakkoord laten vastleggen dat de zogenaamde 'Abbiege Assistenten' wettelijk voorgeschreven moeten worden. Een en ander zou dan ook voor bussen moeten gaan gelden.  Scheuer zegt bovendien onder druk te staan van de regeringen uit de diverse Duitse deelstaten. Voor kleinere trucks, dus vanaf 7,5 ton GVW, bestaat zelfs een plan om die te verplichten zulke systemen achteraf te laten opbouwen. 

De Duitse minister betreurt het dat de kwestie op europees niveau 'maar weinig vooruitgang boekt'. De Duitse TLN is het met de minister eens dat een verplichting werkt en de verkeersveiligheid verbetert.  Betrokkenen zijn het er over eens dat niet een passief systeem als een camera een oplossing is, maar een systeem dat de chauffeur waarschuwt en desnoods ingrijpt in het remsysteem. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
04-04-2025
Katee_Scania-4-web-pers-205 (960 x 720)

Kaatee koopt twee Scania 770S voor LZV

Volgens Kaatee Transport helpen de Scania 770S combinaties bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Nieuws
04-04-2025
Noort1 (960 x 640)

Witte Volvo FH Aero met een gouden randje voor A. Noort

De witte lak en gouden accenten maken van de Volvo FH Aero van A. Noort een echte blikvanger.
Nieuws
03-04-2025
Giersbergen2 (960 x 720)

Volvo FH16 nieuw paradepaardje van Giersbergen

De Volvo FH16 Aero haakarmauto van Giersbergen heeft een vermogen van 700 pk.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.