Op dit moment identificeren chauffeurs die de containerterminals op willen zich met een CargoCard en een vingerscan. Deze scan, waarbij de aderen in een vinger bekeken worden, wordt binnenkort vervangen door een gezichtsscan. Bij deze scan wordt een scan van het gezicht gemaakt die vergeleken wordt met data op de CargoCard. ECT en Secure Logistics noemen het Facial Recognition on Chip (FROC).
Sinds december vorig jaar draait deze technologie ook al bij de Dow-fabriek in Terneuzen. Ook hier zorgt het bedrijf Secure Logistics voor de technologie. De eerste apparaten verschijnen volgende maand al op de ECT Euromax Terminal. Om toegang te krijgen, moeten chauffeurs wel een scan van hun gezicht toe laten voegen op hun CargoCard. Dit kunnen chauffeurs doen bij het kantoor van Secure Logistics bij Maasvlakte Plaza.
De invoering van gezichtsherkenning past in de steeds strenger wordende controle op containerterminals. Nog altijd zijn er veel problemen met drugs en ongewenste personen op de terminal. Met de gezichtsherkenning wordt het nog moeilijker om met de CargoCard van iemand anders het terrein te betreden. Ook kan ECT bij problemen beter zien wie precies het terrein heeft betreden, tenminste als deze persoon achter het stuur van een vrachtwagen zat.