Voorlopig gaat het nog om een pilot van het CBR. Die organisatie wil er met deze maatregel voor zorgen dat er meer chauffeurs worden opgeleid voor het rijden met de 25,25 meter lange, 60 ton zware combinaties. Het initiatief hiervoor werd genomen door de sector transport en logistiek bedrijven om zo het personeelstekort aan te pakken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de pilot goedgekeurd.
De pilot begint op 1 december 2024. Na die datum kunnen examens worden afgelegd door kandidaten die aan de nieuwe eisen voldoen. Die eisen zijn minimaal twee jaar in het bezit van het rijbewijs CE met Code 95 en minimaal 21 jaar oud. De inschrijving voor de examens is al begonnen.
LZV combinaties nemen tot 40% meer lading mee dan standaard combinaties. Dat betekent dat er minder chauffeurs nodig zijn om de zelfde hoeveelheid goederen te vervoeren. Daarnaast zorgen LZV combinaties voor een verminderde CO2 uitstoot. Volgens de ACEA is ligt die besparing tussen de 15- en 40%.
Gedurende de pilot van twee jaar zullen de slagingspercentages en de effecten op de verkeersveiligheid geanalyseerd worden. Dit wordt begeleid door een zogenaamde klankbordgroep waarin onder andere SWOV, RDW en TLN zitting hebben. De rapportage die daar uit voorkomt zal het ministerie adviseren over het vervolg van de pilot.