07-04-2022 | Door Iep van der Meer
Vanmiddag om drie uur zou de MS Romantika van Holland Norway Lines voor het eerst uitvaren naar Noorwegen maar harde wind zorgt voor vertraging. De reis is nu uitgesteld tot 19:00 uur vanavond. De nieuwe ferry verbinding vanuit de Groningen Eemshaven is behoorlijk populair. Sinds de eerste berichten in de pers werden er al 80.000 boekingen geplaatst, uiteraard meest door toeristen. Toch gingen er ook tijdens de eerste afvaart al trucks mee naar Noorwegen. De primeur was voor Van Dijken Transport.
De ferry verbinding tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand voorziet, getuige het aantal boekingen duidelijk in een behoefte. De zomermaanden zijn nu al vrijwel volgeboekt aldus de rederij. Het schip, de MS. Romantika is een cruiseferry met veel vermaak en luxe aan boord. Het schip werd gebouwd in 2002 voor Tallink. Tot 2006 voer het schip tussen Helsinki en Tallinn. Later voer de Romantika tussen Tallinn en Stockholm. Na nog wat route wijzigingen voer het 192 meter lange schip tussen Marokko en Frankrijk. Daarna werd het schip tijdelijk gebruikt als Corona quarantinehotel in Glasgow.
Volledig vernieuwd
Voordat het schip werd overgedragen aan de Holland Norway Line werd het volledig vernieuwd, zowel het interieur als technisch. Veel aandacht was er daarbij voor het duurzamer maken van het schip, onder meer door een slimmer airco- en verwarming systeem. De opfrisbeurt was grondig want het schip ligt er fris bij. Het interieur is keurig, en vooral het restaurant gedeelte is bijzonder fraai ingericht. De cruise ferry heeft 1000 meter aan autodek en een capaciteit van 2.500 passagiers.
De laatste maanden is er niet alleen hard gewerkt aan het schip, maar ook aan de terminal in de Eemshaven. Daar verrees een terminal gebouw en een kade met oprijbrug. Verder moesten er ook douane faciliteiten worden opgetuigd, aangezien Noorwegen niet in de EU zit. De rederij is bijzonder optimistisch over de lijn, en niet alleen voor het toerisme. Met deze nieuwe verbinding is het namelijk mogelijk om direct naar Scandinavië te reizen met 60 tons LZV combinaties. Iets wat tot nu toe niet mogelijk was door de Duitse 40 ton limiet.
Ambitieuze plannen
De cruise-ferry dienst heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Zo wil het toewerken naar twee schepen die in 2026-2027 emissievrij zullen varen. In het huidige schip wordt blijvend geïnvesteerd in duurzame en slimme oplossingen waardoor het schip minder energie verbruikt.
Harde wind zorgt voor problemen
De harde wind zorgde vanmiddag voor problemen bij de maidentrip. Een sleepboot moest in actie komen om het schip onder controle te houden toen één van de trossen waarmee het vast ligt aan de kade begon te slippen. Het wachten is nu op beter weer, maar naar verwachting zal het schip rond 19:00 uur vanavond vertrekken.