16-06-2022 | Door Tim de Jong
Trouwe Mercedes-klant Jan Knijnenburg B.V. breidde onlangs het wagenpark uit met zes nieuwe Mercedes-Benz Arocs kippers. Vier daarvan zijn voorzien van de e-pto: een kraan die werkt met accupakket en een elektrische pomp. Zo hoeft de voertuigmotor niet te draaien tijdens het kranen, waardoor er ook geen geluidshinder is.
Naast de vier zogenaamde 6x4 kraan/kipper Arocsen levert de Mercedes Maasdijk ook nog twee Arocs 8x4 bouwvoertuigen af die zijn uitgerust met een kraan en een haakarmsysteem. Deze auto’s beschikken over een gestuurde naloopas die volgens Mercedes bijdraagt aan een hoog laadvermogen en een kleine draaicirkel. Deze Arocsen worden naast de inzet voor de groenvoorziening ook ingezet voor de sloopafdeling van Jan Knijnenburg.
HVO, Mirrorcam
Alle zes de Arocsen zijn verder voorzien van Mirrorcam in plaats van spiegels. Bovendien hebben de trucks het ABA5-systeem aan boord. Deze technologie kan voetgangers, fietsers en overige weggebruikers voor de truck detecteren en zo nodig zelfstandig een noodstop uitvoeren. Jan Knijnenburg heeft gekozen voor de cabinevariant die laag op het chassis geplaatst is. Hierdoor heeft de chauffeur ondanks de hoge grondspeling die deze voertuigen moeten hebben, toch voldoende direct zicht op kwetsbare weggebruikers. En dan rijden deze trucks ook nog op HVO-brandstof.
Geen omgevingshinder
Directeur Geoffrey Knijnenburg vertelt: "We hebben voor onszelf strenge doelstellingen geformuleerd op het gebied van duurzaamheid. Qua gebouwen, voertuigen en werkzaamheden kijken we regelmatig hoe we het schoner en beter kunnen doen. Het reduceren van CO2-uitstoot en het voorkomen van geluidshinder zijn belangrijke pijlers in onze plannen. Bij de aanschaf van de nieuwe kippers zijn we ook goed gaan kijken naar de mogelijkheden. Deze Arocsen met e-pto brengen verbetering op veel vlakken: er is geen omgevingshinder door motorgeluid, we stoten niets uit tijdens het gebruik van de kraan en er is geen brandstofverbruik.”