Tijdens de HVTT15 conferentie in Rotterdam maakte Simon Loos cijfers bekend over een eigen onderzoek naar de verschillen tussen Euro 5 en 6, en naar deeltjesuitstoot bij elektrisch aangedreven trucks. De resultaten bleken verrassend.
Om te beginnen is Euro 6 veel en veel schoner dan Euro 5, zo betoogde de fleetmanager van Simon Loos. “Het viel op dat de stap van Euro V naar Euro 6 een veel grotere stap is dan betrokkenen altijd hebben voorgespiegeld. We hebben een onafhankelijke instantie metingen laten doen aan onze trucks. Euro 6 is eindeloos veel schoner dan Euro V. Zoveel schoner dat de deeltjesuitstoot van een Euro 6 truck voor 85% van de banden komt en voor 15% uit de uitlaat.”
Maar dat bleek nog maar een eerste verrassing. De tweede was dat volgens Loos de elektrische trucks waar het bedrijf mee rijdt, wel degelijk deeltjes uitstoten. Niet vanuit de uitlaat, want die heeft zo’n truck niet, maar wel vanaf de banden en het remstof, dat bij remmen vrijkomt. “Vanwege een hoger koppel slijten de banden van elektrische trucks sneller, met een hogere deeltjesuitstoot als gevolg. Je kunt daardoor zeggen dat een elektrische truck daardoor meer deeltjes uitstoot dan een diesel. Het bewijst in elk geval dat een dieseltruck niet zo ‘vies’ is als te vaak wordt gesuggereerd in de media, eerder het omgekeerde”. Op de foto een van de elektrische Ginaf trucks van Simon Loos.
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal!