Groenten- en fruitrijder Hartman Expeditie met vestigingen in Nieuw Amsterdam en Poeldijk nam recent 11 nieuwe Scania’s in gebruik. De keus viel bewust op de S- Highline cabine met de 500 pk zescilinder SCR-only motor. “Wij zien deze configuratie als het optimum tussen bedrijfsefficiëntie en een prachtige auto voor onze chauffeurs”, aldus operationeel directeur Sybo Prakken over de keuze.
Hartman Expeditie rijdt met 42 voertuigen en 40 vaste charters groenten en fruit op Denemarken en Scandinavië. “Wij rijden dagelijks op Denemarken en Zweden en doen zes tot tien ritten per week naar Noorwegen. Dat laatste vooral met bloemen,“ vertelt Prakken. “Onze specialiteit is groupagevervoer in groenten en fruit met een next day delivery. Om dat met de uren te halen, laten wij onze trailers voorladen door onze binnenland chauffeurs waarna er op onze vestiging in Nieuw Amsterdam gehergroepeerd wordt en een internationale chauffeur de lading wegbrengt. Dat is veelal nachtwerk.“
Kwart miljoen per jaar
Duidelijk is dat de voertuigen van Hartman nagenoeg nooit stilstaan. “Dat klopt”, bevestigt Prakken. “Ons streven is naar een kwartmiljoen kilometer per jaar. Maar met ca. 230 duizend per jaar dat halen we dat nog net niet. Evengoed blijft een auto bij ons maar drie tot vier jaar in het bedrijf.”
De aanschaf van de elf nieuwe Scania’s past in dat beeld. “De negen trekkers en twee bakwagens zijn de vervanging van een aantal 450 pk R Toplines,” legt Prakken uit. “Dat we deze keer voor 500 pk motoren gekozen hebben, heeft twee redenen. Ten eerste loopt die motor heel zuinig. Dat is mede dankzij de snelle eindreductie van 1:2,35. En die is weer mogelijk vanwege het hoge koppel van de motor van 2580 Nm. We kunnen nu al zien dat we ten opzichte van R450 tot zeven procent minder brandstof verbruiken. Ondanks dat wij heel goed met 450 pk uit de voeten zouden kunnen, is de tweede reden dat heel veel chauffeurs de Scania S500 als een zeer plezierige auto ervaren. Aangezien wij nu een super mooi clubje chauffeurs hebben die bereid zijn nachtritten te doen, moet je daar ook wat voor over hebben.”
Standairco
Dat Hartman het goed voor heeft met zijn chauffeurs blijkt ook uit de uitrusting van de voertuigen. De negen trekkers zijn allemaal 6x2 volledig lucht geveerde voorlopers. De twee bakwagens hebben juist een naloopas en worden ingezet als LZV. “Wij zorgen voor een mooie complete auto. Dat begint met de zeer ruime S-cabine met een vlakke vloer. Verder zetten wij daar een premium chauffeursstoel in, de uitgebreide multimediaset met DAB+ radio en navigatie. Uiteraard is er een koelkast maar ook een magnetron. Extra veiligheid komt via het LED-pakket, de 4100 Nm vrijloopretarder en Adaptive Cruise Control. Bovendien hebben deze voertuigen de nieuwe Scania geïntegreerde standkoeling vanwege het slapen overdag.”
LZV in Duitsland
Hartman rijdt nu ook met zijn LZV’s naar Scandinavië. “Dat het nu mag, is fijn maar het is nog niet alles. Met de lengte zit het wel goed, alleen het gewicht wordt door Duitsland nog te beperkt gehouden. Als in Duitsland het GVW omhoog zou gaan naar 50 ton, kunnen we onze LZV’s nog efficiënter inzetten en kunnen we de CO2 uitstoot per ton nog verder verlagen.”