Het Britse vliegveld Manston is weer net zo leeg als een week geleden, alle trucks zijn verdwenen nadat chauffeurs ter plekke een corona test ondergaan hebben. Dat wil echter niet zeggen dat de problemen opgelost zijn. Op de M20 stonden gisteren nog enorme rijen trucks aan te sluiten. De kanaaltunnel was weer gewoon open maar de ferry verbindingen hadden veel last van storm Bella. Daardoor werden overtochten geannuleerd en dat helpt ook niet om de files weg te werken.
De corona tests hebben slechts enkele tientallen besmettingen uitgewezen onder de maar liefst 15.000 testen die zijn afgenomen onder chauffeurs. Dat komt neer op een besmettingspercentage van slechts 0,23% van het totaal.
De hele operatie werd onder meer door het Britse leger uitgevoerd, maar ook het Poolse leger assisteerde. Gisteren stond er vanaf de afslag Ashford nog een enorme rij trucks maar inmiddels is dat teruggelopen tot een beheersbare rij van rond de 1500 trucks volgens onze Britse correspondent.
Het is te hopen dat de problemen met de storm snel over zijn want de chauffeurs die staan te wachten moeten binnen 72 uur Frankrijk binnen rijden. Als ze te laat zijn is de corona test ongeldig en dan zou theoretisch het hele feest opnieuw beginnen.
Daily Logistics Group is gespecialiseerd in het transport op Engeland en zij geven desgevraagd aan dat dat er geen trucks uit hun vloot in de enorme wachtrijen terecht zijn gekomen. Wel zijn vier Nederlandse chauffeurs met kerst in Engeland geweest, maar dat was volgens planning. Die chauffeurs zijn vervolgens stil gevallen door de enorme storm en door de winterse omstandigheden in het VK. Sneeuw en ijzel hebben het land in de greep gehad de afgelopen dagen.
Op dit moment is het volgens DLG nog steeds chaotisch in de havens en wordt het bedrijf nog steeds geconfronteerd met wachttijden. Momenteel maakt het bedrijf geen gebruik van de Eurotunnel vanwege een compleet gebrek aan communicatie vanaf Eurotunnel. DLG stuurt momenteel alleen onbegeleide trailers over via de ferry’s. Die trailers worden in het VK met de eigen vloot gelost en geladen. ,,Wel hebben we vorige week een aantal leveringen te laat aangeleverd waardoor de klant ons niet kon lossen. Een aantal diepvriesvrachten hebben een week staan wachten voordat ze gelost werden. Wat de totale schade is van de hele toestand rondom het verkeer op Engeland is nog niet duidelijk maar het is helder dat dit fors in de papieren loopt voor vervoerders die op Engeland rijden.