Enorme misstanden vastgesteld bij politiecontrole Antwerpen

Nieuws
21-05-2024 | Door Maarten van der Westen

De politie van Antwerpen controleerde op een parkeerplaats aan de Noorderlaan, vlakbij de haven, de aanwezige vrachtwagens en hun chauffeurs.  Het resulteerde in ruim 250.000 Euro aan boetes, 9 in beslag genomen vrachtwagens en een bijzonder inkijkje in de arbeidsomstandigheden van Oost-Europese chauffeurs.

Dat chauffeurs uit Oost-Europese landen uitgebuit worden, is voor chauffeurs geen nieuws. Weken, soms maanden, zijn ze onderweg onder slechte omstandigheden en voor weinig salaris. We doen soms lacherig over het kamperen en het koken op de parkeerplaatsen, maar eigenlijk is het mensonterend. Op Europees niveau zijn allerlei regels ingevoerd, maar die worden niet nageleefd. Dat bleek ook maar weer dit weekend, toen de politie van Antwerpen bij een grote controle veel misstanden tegenkwam.

Meer dan honderd agenten namen deel aan de controle, die vooral gericht was op sociale fraude. De nadruk lag op naleving van rij- en rusttijden. Van de 341 aanwezige vrachtwagens konden er 202 worden gecontroleerd. Niet alleen de politie was aanwezig, maar ook de Europese Transportfederatie bekeek de schrijnende situaties. Zelfs meerdere Belgische ministers reageerden geschokt op de resultaten van de controle.

Ernstige overtredingen

Agenten zagen hoe de chauffeurs gedwongen moesten koken op kampvuren. De enkele toilet en douche was niet berekend op de honderden chauffeurs die op de parkeerplaats overnachten. Volgens de regels mag een chauffeur zijn weekendrust niet doorbrengen in de cabine. Bij de controle bleek dat werkgevers deze regel compleet negeren. Het leidde tot vele boetes. Deze kwamen overigens voor rekening van de werkgevers, niet de chauffeurs.

In totaal zijn 124 boetes uitgeschreven, in totaal goed voor 255.762 Euro. De boete voor het overschrijden van de rij- en rusttijden begint dan ook bij 1.800 Euro. De boetes moesten direct betaald worden. Maar liefst 35 chauffeurs bleken al meer dan vier weken onderweg te zijn. Dit is niet toegestaan: werkgevers zijn verplicht de chauffeur naar huis te laten terugkeren. Van de ruim 200 gecontroleerde vrachtwagens waren er 70 al meer dan acht weken niet in het thuisland geweest. Uiteindelijk waren bij 9 vrachtwagens de overtredingen zo ernstig, dat deze ter plekke in beslag zijn genomen.

Buiten de uitgeschreven boetes is vooral de beeldvorming van belang. Chauffeurs weten allang hoe hun Oost-Europese collega’s worden uitgebuit door dubieuze transportbedrijven. Dit leidt niet alleen tot concurrentievervalsing, maar ook tot mensonterende leefomstandigheden. Dankzij de controle in Antwerpen zijn nu ook de politie en de minister op de feiten gedrukt. Zeker kunnen we dus meer aandacht voor dit onderwerp verwachten. Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken, realiseerde zich bijvoorbeeld dat de impact van deze ene controle erg klein is: grote transportbedrijven verrekenen de boete gewoon en laten andere chauffeurs gewoon doorrijden, stelde ze in de media.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
09-06-2017
MOE-trucks_LR_1.jpg

MOE-truckers doen meer ritten op België

Volgend op de rapportages van het CBS, de voorstellen van de Europese Commissie inzake het wegvervoer en de tevredenheid…
Nieuws
06-04-2018
weekendrustLR.jpg

Kom maar door met die kilometerheffing!

Gisteravond laat reed ik terug naar huis na testwerk in Asten met een nieuwe MAN. Onderweg ter hoogte van Oss stopte…
Nieuws
18-01-2019
Alcoholslot-3.jpg

Dronken Oost-Europese chauffeurs gesnapt in Duitsland

De Duitse politie heeft vorig weekend bij een drievoudige controle op zondagavond in totaal duizend…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.