EU tegen Duitse mautvrijstelling LNG, hoofdrol voor Daimler

Nieuws
23-09-2020 | Door Tim de Jong

De Europese Commissie zou volgens het Duitse Handelsblatt een bezwaarschrift in Berlijn hebben ingediend tegen de Duitse mautvrijstelling voor LNG-trucks. Daardoor hoeven trucks die op deze brandstof rijden geen tol te betalen, wat zo’n 15 cent per kilometer scheelt. De Duitse regeling zou in strijd zijn met de nog geldende wet op het eurovignet, zelfs in Duitsland, waar allang geen eurovignet meer gebruikt wordt.

De kwestie speelt op het moment dat in Duitsland het ene LNG-tankstation na het andere wordt geopend, èn op het moment dat truckfabrikant Daimler een elektrische truck onthult die waterstof als energiedrager heeft.

Tot een miljard

Betrokkenen denken dat mautvrijstelling voor LNG-trucks in Duitsland, alsmede een aanschafkorting van 10.000 euro, uiteindelijk tot voordelen voor de transportsector oplevert van tussen de 800 miljoen en een miljard euro, afhankelijk van het aantal aangeschafte truck op LNG. En dat aantal loopt snel op.

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-06-2017
Actie3.jpg

CNV-leden akkoord met nieuwe CAO

De leden van CNV Vakmensen hebben met een ruime meerderheid ingestemd met een nieuwe cao voor de 140.000 werknemers in…
Nieuws
24-03-2016
DAFXFsclr.jpg

DAF maakt zich op voor reusachtige kartelboete

In de media gonst het van de verhalen dat DAF een groot bedrag opzij heeft gezet voor een nog te bepalen…
Nieuws
08-12-2020
Mautbord-920.jpg

‘Tol in Europa tot 50% goedkoper voor emissievrije trucks’

De Europese verkeersministers zijn het onder Duits voorzitterschap eens geworden over een nieuwe…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.