De Europese Commissie zou volgens het Duitse Handelsblatt een bezwaarschrift in Berlijn hebben ingediend tegen de Duitse mautvrijstelling voor LNG-trucks. Daardoor hoeven trucks die op deze brandstof rijden geen tol te betalen, wat zo’n 15 cent per kilometer scheelt. De Duitse regeling zou in strijd zijn met de nog geldende wet op het eurovignet, zelfs in Duitsland, waar allang geen eurovignet meer gebruikt wordt.
De kwestie speelt op het moment dat in Duitsland het ene LNG-tankstation na het andere wordt geopend, èn op het moment dat truckfabrikant Daimler een elektrische truck onthult die waterstof als energiedrager heeft.
Tot een miljard
Betrokkenen denken dat mautvrijstelling voor LNG-trucks in Duitsland, alsmede een aanschafkorting van 10.000 euro, uiteindelijk tot voordelen voor de transportsector oplevert van tussen de 800 miljoen en een miljard euro, afhankelijk van het aantal aangeschafte truck op LNG. En dat aantal loopt snel op.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!