De Europese Commissie heeft een studie laten uitvoeren naar de parkeernood ten aanzien van vrachtwagens op ons continent. Vrachtwagens worden te vaak onderworpen aan diefstal en beschadiging en driekwart van de incidenten vindt plaats op onbeveiligde parkeerplaatsen, aldus de studie. Diefstal uit trucks levert een schadepost op van 8,2 miljard euro per jaar, aldus de studie.
Een ander gegeven uit de studie is dat chauffeurs stress ervaren omdat ze zich zorgen maken of ze na hun werkdag wel een geschikte parkeerplaats kunnen vinden. Daarom hebben de initiatiefnemers een 'verlanglijstje' opgesteld van waar beveiligde parkeerplaatsen in Europa gewenst zijn. Hierin staan ook minimale voorzieningen die zulke parkeerplaatsen moeten hebben. Daarbij is het vaak moeilijk om parkeerplaatsen van te voren te boeken, of geheel onmogelijk. Europa stelt 45 miljoen euro beschikbaar voor het realiseren van al die nieuwe parkeerplaatsen en de faciliteiten er omheen. Er wordt een 'expert group' gevormd, waarin behalve vakbondsmensen en transport-ondernemers ook chauffeurs zitting nemen, om niet alleen tot voldoende, maar ook veilige parkeerplaatsen te komen.
Veiligheidsniveau's
Europa stelt voor om parkeerplaatsen in vier klassen te waarderen, platinum, goud, zilver en brons. Alle parkeerplaatsen hebben tenminste sanitaire voorzieningen en een chauffeurscafe. De platinum parking lijkt het meest op een kazerne, met een gebouw naast een poort, dat stevig genoeg is om een rampoging te doorstaan. Op alle niveau;'s is er sprake van een camerasysteem dat de parking bewaakt. Bekeken wordt hoe een systeem kan worden bedacht waarbij parkeerplaatsen van te voren geboekt kunnen worden.