De nieuwe Euro 7 norm is flink afgezwakt door een uitgebreide lobby van de auto-industrie. Dat lijkt goed nieuws, de vraag is alleen of dit ook zo is.
De nieuwe Euro 7 norm is flink afgezwakt door een uitgebreide lobby van de auto-industrie. Dat lijkt goed nieuws, de vraag is alleen of dit ook zo is.
Aangezien de CO2-uitstoot van vrachtwagens nauwelijks nog kan worden verminderd, kijkt de Euro 7 norm vooral naar stikstofuitstoot. Tenminste, dat is de bedoeling, want na een uitgebreide lobby door Europese autofabrikanten is er weinig over van de wijzigingen. Op regels voor de uitstoot van remstof en rubberdeeltjes is de Euro 7 norm vrijwel gelijk aan die van Euro 6.
Dit lijkt goed nieuws voor de transportsector, maar is dat ook zo? Er worden bakken met geld uitgegeven aan een nieuwe norm, die nauwelijks verbetering brengt voor gezondheid en milieu. Daarentegen zullen transporteurs wel moeten investeren in nieuw materieel, want de milieuzones worden natuurlijk ooit opgehoogd naar Euro 7.
Lees meer over dit onderwerp op www.transportenmilieu.nl