Nieuws
08-11-2023 | Door Maarten van der Westen

De nieuwe Euro 7 norm is flink afgezwakt door een uitgebreide lobby van de auto-industrie. Dat lijkt goed nieuws, de vraag is alleen of dit ook zo is.

Aangezien de CO2-uitstoot van vrachtwagens nauwelijks nog kan worden verminderd, kijkt de Euro 7 norm vooral naar stikstofuitstoot. Tenminste, dat is de bedoeling, want na een uitgebreide lobby door Europese autofabrikanten is er weinig over van de wijzigingen. Op regels voor de uitstoot van remstof en rubberdeeltjes is de Euro 7 norm vrijwel gelijk aan die van Euro 6.

Dit lijkt goed nieuws voor de transportsector, maar is dat ook zo? Er worden bakken met geld uitgegeven aan een nieuwe norm, die nauwelijks verbetering brengt voor gezondheid en milieu. Daarentegen zullen transporteurs wel moeten investeren in nieuw materieel, want de milieuzones worden natuurlijk ooit opgehoogd naar Euro 7.

Lees meer over dit onderwerp op www.transportenmilieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-05-2025
f8940211-20b6-4270-9295-c4a57377d4ce

Superdik Papendal in volle gang!

Superdik in Papendal bij Arnhem is in volle gang. Wij maakten vanmiddag deze plaatjes tijdens de opbouw maar inmiddels…
Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.