Nieuws
26-09-2023 | Door Tim de Jong

De Europese ministerraad heeft de voorstellen voor de nieuwe Euro 7 uitlaatgasnorm afgezwakt. Daardoor verandert er voorlopig niets voor auto’s en bestelbusjes. Voor vrachtwagens geldt dat ze meer mogen uitstoten en dat testprocedures worden gewijzigd.

Het Spaanse EU-voorzitterschap heeft duidelijk naar de auto- en truck-industrie geluisterd en niet naar de milieu-organisaties. Die stelt namelijk dat het niet alleen in elektrische voertuigen moet investeren en alles wat daarbij komt kijken, maar dat daarnaast de dieselmotor verder ontwikkeld moet worden. De industrie vindt dat een onmogelijke opgave. Het waren voornamelijk de auto-producerende landen die zich achter deze redenering schaarden. Met de nu overeengekomen voorstellen, wordt Euro 7 dus minder streng dan Euro 6. Een belangrijk verschil blijft wel dat er in Euro 7 normen worden gesteld aan de uitstoot van bandengruis en remstof. Ook wordt testapparatuur beter gedefinieerd.

Klik hier voor het hele verhaal!

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-05-2025
VanOpdorp_Elektrische_20truck_9 (960 x 640)

Van Opdorp kiest Scania 40R

Van Opdorp zet de elektrische Scania vooral in voor korte ritjes.
Nieuws
20-05-2025
Scania Super 11 engine (3)

Scania komt met de Super 11 motor

Opvallend nieuws van Scania, namelijk een nieuwe dieselmotor! Het merk zei ooit dat de 13 liter Super motor de laatste…
Nieuws
19-05-2025
Nadort16-1400

Veel truckgeschiedenis op eeuwfeest D.G. v.d. Nadort

Binnen en buiten 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.