De Europese commissie verzoekt alle trucks die Europese binnengrenzen passeren, wat ze ook aan boord hebben, door te laten. Bovendien zou een truck nooit langer dan een kwartier werk mogen hebben om een grensovergang te passeren.
Dat meldt Europees Transportcommissaris Adina Valean vandaag. “In deze omstandigheden is bescherming van de verbindingen prioriteit en is het raadzaam om trucks over speciale groene stroken te laten rijden zodat ze ongehinderd door kunnen.” Ze pleit verder voor minieme controles waarbij rijbewijs van de chauffeur, kentekenbewijs van de truck en mogelijk nog een verklaring van de werkgever. Daarbij zou het zo moeten zijn, dat chauffeurs niet uit de cabine hoeven te stappen. Tot slot pleit Valean voor het opschorten van rijverboden in de nacht of in het weekend.
TLN zet de voornaamste maatregelen nog even op een rijtje:
Er mogen geen wachttijden langer dan een kwartier zijn bij grensovergangen
Alle vrachtwagens moeten van de green lanes gebruik kunnen maken
Alle soorten producten mogen via de green lanes worden vervoerd
Controles aan de grens moeten worden beperkt tot het strikt noodzakelijke.
Een rijbewijs, paspoort en indien nodig een gestandaardiseerd formulier ingevuld door de werkgever zouden moeten volstaan. Deze documenten mogen ook digitaal worden aangeleverd
De Commissie heeft een standaard document opgesteld dat ze aan de communicatie heeft toegevoegd.
Daarnaast doet de Commissie nog een aantal andere aanbevelingen die de vlotte doorstroom van goederen mogelijk moeten maken:
Chauffeurs moeten grenzen kunnen oversteken zonder problemen en ongeacht uit welke lidstaat ze komen
Quarantaine regels mogen op hen niet van toepassing zijn, indien zij geen symptomen van Corona vertonen
Langs de transportroutes moeten sanitaire voorzieningen en restaurants openblijven voor chauffeurs
Lidstaten zouden moeten overwegen het verbod op rust in de cabine tijdelijk op te heffen
Alle rijbeperkingen moeten worden opgeheven
Chauffeurs die niet in vrachtwagens reizen maar wel de grens moeten oversteken zouden door middel van een internationaal erkend certificaat van competentie (chauffeurskaart) moeten worden erkend, ook als dat verlopen is.
Transport moet erkend worden als prioritaire sector en zou ook aanspraak moeten kunnen maken op beschermend materiaal als handschoenen en desinfectiemiddelen.
De mededeling van de Europese Commissie is op dit moment niet meer dan een lijst met aanbevelingen aan de lidstaten, zegt TLN. De Europese Commissie heeft geen bevoegdheid om maatregelen dwingend op te leggen, omdat lidstaten op het gebied van gezondheid zelf de baas zijn over te nemen maatregelen tegen corona. Meer dan dringende aanbevelingen kan de Commissie niet doen, dus het blijft de vraag of en hoe lidstaten deze aanbevelingen willen omzetten.