Nieuwe tachoregels: TLN waarschuwt voor chaos aan grenzen

Nieuws
18-01-2022 | Door Tim de Jong

Transport & Logistiek Nederland waarschuwt voor chaotische toestanden aan onze grenzen wanneer vanaf 2 februari chauffeurs worden verplicht om te stoppen om de landcode in de tachograaf te wijzigen. Dit is een tijdelijke maatregel die is bedoeld om mogelijke illegale cabotage beter te kunnen controleren.

TLN waaarschuwt voor mogelijke chaos bij grensovergangen, onnodige extra CO2-uitstoot en hogere kosten voor vervoerders. De verplichting is onderdeel van het Mobility Package, een pakket van Europese wet- en regelgeving voor het goederen- en personenvervoer. Vanaf 2 februari wordt de tachograaf ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt. Chauffeurs zijn daarom vanaf volgende maand verplicht om bij de grens of de eerst mogelijke stopplaats na de grens de landcode in te voeren. Die invoer kost, samen met het op- en afrijden, ongeveer vijf minuten tijd.

Chaos

Dit leidt mogelijk tot chaos en verkeersonveiligheid aan de grenzen, waarschuwt TLN. Op basis van cijfers van Rijkswaterstaat schat TLN dat dagelijks ongeveer 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren.  Alleen bij de A67 bij Venlo gaat het al om circa 14.000 vrachtwagens per dag. Als die straks en masse bij de grens of dezelfde rustplaats of tankstation vlak na de grens gaan stoppen, staat het geringe aantal parkeerplaatsen binnen de kortste keren vol. TLN vreest ook voor de verkeersveiligheid. Zij verwacht namelijk dat veel chauffeurs deze stop zullen gebruiken om iets langer stil te staan, bijvoorbeeld om hun verplichte pauze te nemen. Dan lopen de weinige rustplaatsen nog sneller vol. Als alle chauffeurs zich daadwerkelijk aan de nieuwe regels houden, zullen zij mogelijk ook stil gaan staan op een vluchtstrook, of in- of uitvoegstrook. Dat een en ander ook het milieu niet dient, moge duidelijk zijn.

Niet meteen stoppen

TLN pleit ervoor, dat trucks niet meteen bij de grens stoppen, maar even verderop, bij de eerstvolgende geplande stop. Dat zou veel onnodige drukte en mogelijke chaos bij de grens schelen.

BIGtruck publiceerde al over de nieuwe tachograafregels. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
05-10-2023
Tachograaf_met_kaart.jpg

Voorlopig geen bekeuring Smart Tacho 2

Sinds 21 augustus 2023 moet elk nieuw geregistreerde vrachtwagen in Europa uitgerust zijn met de nieuwste tachograaf,…
Nieuws
04-01-2022
4_1.jpg

Nieuwe eisen: Moet jij ook achteraf een smart tacho laten inbouwen?

Nog maar nauwelijks is de Smart Tacho op de markt, hij kwam in 2019, of er komt alweer…
Nieuws
10-08-2021
SR_DTCO-30-FASZINATIONSAUFNAHME.png

Smart Tacho 2 komt er aan

De invoering van de nieuwe Smart Tacho 2 is bekend gemaakt, zo meldt TLN. Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuwe truck voorzien…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.