In Bodegraven, Geldrop, Moerdijk, Venlo, Zwolle en op de Maasvlakte controleerde ILT in totaal 120 vrachtwagens. De nadruk lag op het naleven van de cabotageregels. Dit is het vervoer over de weg dat uitgevoerd wordt door buitenlandse vervoerders. Een verrassing zal het niet zijn dat hier nog veel niet in de haak is. Bij de 120 controles werden dan ook maar liefst 39 overtredingen geconstateerd. Met name in Bodegraven en Geldrop, alsook op de Maasvlakte werden veel overtredingen gevonden.
De ILT controleerde niet alleen cabotage, maar keek ook naar rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid en code 95. De Nederlandse Arbeidsinspectie was eveneens aanwezig om te kijken naar de naleving van de detacheringsrichtlijn. Met de controles wil ILT zorgen voor een eerlijke transportmarkt, zowel voor Nederlandse transportbedrijven onderling als in vergelijking met buitenlandse transporteurs. Ook wil ILT chauffeurs beschermen tegen uitbuiting.
Veel overtredingen
Tien keer werd bij de controles illegale cabotage vastgesteld. Ook tien keer werd vastgesteld dat een chauffeur de wekelijkse rust had doorgebracht in de cabine. Dat is volgens nieuwe regels niet toegestaan: de werkgever moet een slaapplaats buiten de vrachtwagen regelen of zorgen dat de chauffeur terugkeert naar huis.
Twee keer kon een chauffeur geen bestuurdersattest overleggen, waardoor hij niet kon bewijzen dat hij in dienst was van een Nederlandse transportonderneming. Daarnaast werd een proces-verbaal uitgeschreven aan een chauffeur die niet in loondienst bleek te zijn. Eén chauffeur bleek niet in bezig van Code 95, oftewel de benodigde vakbekwaamheid om als chauffeur te werken. De vervoersvergunning kon in één geval niet worden getoond, maar het bedrijf kon die uiteindelijk wel ter plaatse brengen en laten zien. Het leverde het bedrijf een waarschuwing op.
Ook met de bediening van de tachograaf was van alles mis. Vijf keer stelde de ILT vast dat de rij- en rusttijden niet goed werden geregistreerd. Dit kwam de vervoerders en chauffeurs op flinke boetes te staan. Daarnaast werd acht keer een waarschuwing uitgedeeld voor het verkeerd bedienen van de tachograaf. Het ging hierbij om het verkeerd vastleggen van het begin- en eindland en grenspassages. Als laatste kreeg een chauffeur nog een proces-verbaal aan zijn broek vanwege het ontbreken van een vereiste stootbalk.