Veel overtredingen bij controle cabotage door ILT

Nieuws
18-04-2024 | Door Maarten van der Westen

In de eerste week van april werden in heel Europa vrachtwagens gecontroleerd op cabotage. In Nederland controleerde de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) op zes locaties. Er werden veel overtredingen vastgesteld, wat bevestigt dat dergelijke controles hard nodig zijn.

In Bodegraven, Geldrop, Moerdijk, Venlo, Zwolle en op de Maasvlakte controleerde ILT in totaal 120 vrachtwagens. De nadruk lag op het naleven van de cabotageregels. Dit is het vervoer over de weg dat uitgevoerd wordt door buitenlandse vervoerders. Een verrassing zal het niet zijn dat hier nog veel niet in de haak is. Bij de 120 controles werden dan ook maar liefst 39 overtredingen geconstateerd. Met name in Bodegraven en Geldrop, alsook op de Maasvlakte werden veel overtredingen gevonden.

De ILT controleerde niet alleen cabotage, maar keek ook naar rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid en code 95. De Nederlandse Arbeidsinspectie was eveneens aanwezig om te kijken naar de naleving van de detacheringsrichtlijn. Met de controles wil ILT zorgen voor een eerlijke transportmarkt, zowel voor Nederlandse transportbedrijven onderling als in vergelijking met buitenlandse transporteurs. Ook wil ILT chauffeurs beschermen tegen uitbuiting.

Veel overtredingen

Tien keer werd bij de controles illegale cabotage vastgesteld. Ook tien keer werd vastgesteld dat een chauffeur de wekelijkse rust had doorgebracht in de cabine. Dat is volgens nieuwe regels niet toegestaan: de werkgever moet een slaapplaats buiten de vrachtwagen regelen of zorgen dat de chauffeur terugkeert naar huis.

Twee keer kon een chauffeur geen bestuurdersattest overleggen, waardoor hij niet kon bewijzen dat hij in dienst was van een Nederlandse transportonderneming. Daarnaast werd een proces-verbaal uitgeschreven aan een chauffeur die niet in loondienst bleek te zijn. Eén chauffeur bleek niet in bezig van Code 95, oftewel de benodigde vakbekwaamheid om als chauffeur te werken. De vervoersvergunning kon in één geval niet worden getoond, maar het bedrijf kon die uiteindelijk wel ter plaatse brengen en laten zien. Het leverde het bedrijf een waarschuwing op.

Ook met de bediening van de tachograaf was van alles mis. Vijf keer stelde de ILT vast dat de rij- en rusttijden niet goed werden geregistreerd. Dit kwam de vervoerders en chauffeurs op flinke boetes te staan. Daarnaast werd acht keer een waarschuwing uitgedeeld voor het verkeerd bedienen van de tachograaf. Het ging hierbij om het verkeerd vastleggen van het begin- en eindland en grenspassages. Als laatste kreeg een chauffeur nog een proces-verbaal aan zijn broek vanwege het ontbreken van een vereiste stootbalk.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
26-06-2017
Cabotage_LR.jpg

Inspectie: 'Het valt reuze mee met cabotage overtredingen'

Lokaal vervoer van goederen door buitenlandse vrachtwagens komt beperkt voor. Dit blijkt uit…
Nieuws
02-02-2022
Kopie_van_Raben01-1400_1.jpg

ILT zegt niet actief te controleren op landcode

Vanaf vandaag moet je officieel de landcode wijzigen als je de grens oversteekt, maar het ILT gaat daar…
Nieuws
12-10-2020
BAG_volgen.jpg

Duitse inspectie intensiveert cabotage-controles

De Duitse inspectie, de BAG, is vorige week begonnen aan een reeks controles waaruit gedrag rond de cabotage-wetgeving…