Afgelopen week werden op diverse locaties in Europese landen inspecties uitgevoerd. Het ging om België, Kroatië, Duitsland, Litouwen, en Portugal. Niet meer dan 184 trucks werden hierbij van de weg gehaald, maar bij meer dan 120 hiervan kwamen serieuze onregelmatigheden voor, ontdekten de inspecteurs.
De Europese Unie heeft sinds enkele jaren een Europese Arbeids Autoriteit (ELA) die samenwerkt met Roadpol, wat een club is van samenwerkende politiediensten die zijn gespecialiseerd in verkeer en vervoer. In de onlangs gehouden inspectieweek deden ook douane mee, politie en sociale diensten. Zij neemt regelmatig initiatief om te inspecteren.
Tachograaf
Opvallend is dat in 59 gevallen rij- en rusttijden werden overtreden en of dat de tachograaf verkeerd werd bediend. In 61 gevallen ging het om de techniek van het voertuig waar wat mee was, bleek de combinatie te zwaar, of reed de chauffeur te hard. In drie gevallen ontdekten inspecteurs dat chauffeurs onderbetaald werden. In zes gevallen was zelfs sprake een illegaal dienstverband en acht chauffeurs mochten niet meer verder rijden.
Te veel
Op 184 trucks is dat natuurlijk veel te veel en het laat voor de zoveelste keer zien dat fraaie wetten en voorschriften inderdaad prachtig zijn, maar dat handhaving het verschil maakt tussen veiligheid pretenderen en veilig zijn.