Verladersorganisatie EVO schildert het Nederlandse wegvervoer vandaag in de pers af als profiteurs: de dieselprijs is lekker laag, dus er wordt flink verdiend. Het is betreurenswaardig dat een professionaliteit suggererende organisatie zich zo uit over een zo geplaagde beroepsgroep. De waarheid is dat verreweg de meeste vervoerders een dieselclausule hebben in hun contract met hun verlader. Daarin staat dat de vervoersprijs meebeweegt met de dieselprijs. Het is dus niet de vervoerder die profiteert van de lage dieselprijs, maar de leden van EVO, de verlader. De vervoerder zucht in Nederland onder oneerlijke maar Europees afgesproken concurrentie pan-Europese concurrentie. Daarbij betalen de Oost Europeanen hun chauffeur vaak slechter, tankt hij ter plaatse goedkopere diesel en hoeft die chauffeur aan minder eisen te voldoen om zich chauffeur te mogen noemen. Het zou EVO sieren wanneer het weet wat het in de media brengt, eerlijk gezegd zijn we ook niet anders gewend. Maar dat hier een scheve schaats gereden wordt door EVO, moge duidelijk zijn. EVO stelt ook nog dat de LZV in Europa populairder wordt. Helaas, in strijd met de feiten. De Duitse test verloopt moeizaam en in België´ rijdt er welgeteld één LZV rond. De regels bij onze zuiderburen zijn zo streng, dat het project een doodgeboren kindje dreigt te worden.