Sinds het begin van de coronacrisis zijn er door veel rederijen containerschepen aan de ketting gelegd of zelfs gesloopt. Nu de economie weer volop aantrekt leidt dat tot een groot tekort aan schepen en containers volgens Evofenedex. Zij roepen de rederijen op om meer schepen in te zetten.
In de havens is een groot capaciteitsprobleem want door de mindere afvaarten stapelen lege containers zich op maar is er geen manier om ze nog vervoerd te krijgen naar plekken waar ze nodig zijn. ,,Het ontbreekt de rederijen nog langer aan argumenten om niet meteen meer capaciteit in te zetten’’ aldus Evofenedex. Dat argument is echter niet zo moeilijk, namelijk geld!
Sinds de crisis verdienen de rederijen recordbedragen doordat de tarieven enorm gestegen zijn. Schaarste leidt tot prijsverhogingen, dat is een heel normaal marktmechanisme. Door die schaarste te handhaven kunnen de reders nu lekker wat spek op de botten krijgen door de rekening bij de verladers te leggen. Alternatieven zijn er maar amper, want zoveel treinen rijden er nog niet naar China, en dus hebben ze een machtsmonopolie.
Of de oproep van Evofenedex leidt tot de inzet van meer schepen is dan ook maar zeer de vraag. Wellicht kan het wegvervoer wat leren van de rederijen. Groter is niet altijd beter, en schaarste leidt tot betere tarieven. Bovendien roepen we al jaren in koor dat transport veel te goedkoop is.
Bij het wegvervoer is het alleen zo jammer dat het hele Oostblok meteen de markt overneemt, want een truck kun je op iedere hoek van de straat kopen. Het kopen van containerschepen is gewoon wat minder eenvoudig.