De ontwikkelingen bij Kool Transport gingen afgelopen weken in rap tempo de verkeerde kant op. Inmiddels is door de voormalig boekhouder, met steun van een aantal schuldeisers, faillissement van het transportbedrijf aangevraagd. De rechtbank doet daar op 24 januari een uitspraak over. ‘De overname door de FST Group in juni vorig jaar is op z’n zachtst gezegd niet goed uitgepakt’, vertelt Robbim Heins, onderhandelaar bij CNV Vakmensen. ‘Wiens schuld dat is, daar willen we ons op dit moment niet over uitspreken. Of er sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur en bestuurdersaansprakelijkheid wordt straks een vraag voor de curator. Voor ons gaat het op dit moment vooral om de werknemers, want zij zitten nu met de brokken.’
Veel vragen, maar directie is onbereikbaar
Zo’n 50 chauffeurs waren vanavond aanwezig op een informatieavond in Utrecht, georganiseerd door de Stichting VNB (FNV) en CNV Vakmensen. Svenja de Groot van Stichting VNB: ‘De chauffeurs kunnen niet meer bij de directie terecht, die is inmiddels totaal onbereikbaar. Maar intussen zitten ze wel met heel veel vragen, bijvoorbeeld over achterstallig loon en loonstrookjes of afrekeningen die niet kloppen. Daarom hebben wij deze bijeenkomst georganiseerd. We hebben de chauffeurs zo goed mogelijk proberen te helpen om alles op orde te krijgen. En uitgelegd wat ze de komende weken kunnen verwachten en hoe ze een voorschot kunnen aanvragen bij het UWV als ze straks helemaal geen salaris meer krijgen.’
Bijeenkomst zorgt voor wat rust onder chauffeurs
Volgens Heins heeft de bijeenkomst weer voor wat rust gezorgd onder de chauffeurs. ‘Het blijft natuurlijk een bijzonder nare situatie. Maar ze weten nu tenminste wat er de komende weken gaat gebeuren en hoe we hen daarbij kunnen helpen.’
Kool Transport bestaat 110 jaar maar na de overname door FST Group, vorig jaar april ging het helemaal fout. Volgens de chauffeurs kwamen de lonen te laat en waren er problemen met de tankpassen. Ook de betaling van de Duitse Maut gaf problemen, waardoor chauffeurs onderweg strandden. De problemen zorgden voor veel stress waardoor een aantal chauffeurs zich ziek meldde. Door de problemen haakten ook grote klanten af volgens de chauffeurs. De nieuwe directeur, Gert Bras zou grote sommen geld hebben laten verdwijnen uit het bedrijf. Die zelfde heer Bras zou al eerder betrokken zijn geweest bij faillissementfraude.