Alex Jansen rijdt sinds 2012 als eigenrijder. Hij begon met een gebruikte truck maar inmiddels is die ingeruild voor een hele strakke nieuwe Volvo FH500.
‘We hebben keihard voor deze truck gewerkt en als zo’n auto er dan uiteindelijk top uitziet en aan al je verwachtingen voldoet, is dat hartstikke fijn.’ Samen met Van Dijk Culemborg stelde Alex zijn nieuwe truck samen. Omdat er geen betere manier is om de auto en de chauffeur goed te leren kennen, rijden wij een stukje mee. Op naar Soesterberg! We spreken af in De Meern. Als hij aan komt rijden valt de truck meteen op. Niet omdat hij van zichzelf opvallend is, maar vanwege de mooie blauw met witte kleurstelling en strakke lijnen. En omdat de naam ‘Alex Jansen’ bovenop de truck prijkt, weet ik dat dit de vrachtwagen is waar ik vandaag in ga rijden. Als ik Alex na een kort voorstelmomentje een compliment geef over zijn auto, weet ik direct dat ik met een nuchtere kerel te maken heb. ‘Hij is wel netjes geworden, hè? Maar het blijft een werkauto, hoor!’
Voorbereiding
‘Ik vond het heel belangrijk dat de auto multifunctioneel inzetbaar zou zijn’, begint Alex. ‘Ik heb een zwaardere, luchtgeveerde vooras, een schuifschotel voor het gewicht en ik heb PTO voorbereiding. Zo kan ik - als het nodig is - altijd switchen van werk en ben ik goed voorbereid. Nu rij ik voornamelijk zeecontainers, maar het kan zomaar zijn dat ik dat straks niet meer kan doen. Focussen op één ding, daar ligt volgens mij de toekomst niet. Het kost nu een paar centjes meer, maar als ik achteraf aanpassingen moet doen is het nog veel duurder.’ Alex heeft dus voor een uitgebreide auto, met veel opties gekozen. Toen hij eenmaal voor een nieuwe truck ging kijken, wilde hij alles gelijk goed doen. ‘Wegens de euronorm was ik genoodzaakt een andere auto te kopen. Ik vond het, na vier jaar, het uitgelezen moment een om een compleet nieuwe samen te stellen, volledig naar eigen wens. Ik kwam bij Van Dijk terecht, bij Rick Bambacht, waar ik al eerder mee over de nieuwe Volvo FH gesproken had. Natuurlijk ben ik ook nog bij andere merken geweest om te kunnen vergelijken, maar uiteindelijk komt het aan op het gevoel dat je bij een vertegenwoordiger hebt. Met Rick heb ik een ontzettend goede klik en samen hebben we alles uitgezocht. Het was voor hem niet moeilijk, want omdat ik al een jaar wist dat er een nieuwe aan zat te komen, hadden we al aardig in ons hoofd hoe hij moest worden.’
Samen
Vertegenwoordiger Rick was niet de enige die mee met Alex meekeek bij het samenstellen van de vrachtwagen. ‘Ik rij voor mijzelf, maar ik doe het wel samen met mijn vrouw Helga. Ik vind: je doet het met z’n tweetjes. Mijn vrouw doet de administratie, dus zij is onderdeel van het verhaal en zij moet dus ook meebeslissen. Daarin is ze absoluut niet moeilijk. Toen ik heel erg twijfelde over de optie voor een stand airco, was zij degene die zei: ‘’Als je het doet, moet je het goed doen!’’ Ze vindt het leuk om mee te kijken, is erg geïnteresseerd in de trucks en in het werk en is ook overal bij geweest. Ik denk dat ze vindt dat het een mooie auto is geworden. Ik ben zelf ook hartstikke trots natuurlijk. We hebben keihard voor deze truck gewerkt en als zo’n auto er dan uiteindelijk top uitziet en aan al je verwachtingen voldoet, is dat hartstikke fijn.’ Als we aankomen in Soesterberg, en de auto zich daadwerkelijk in het zweet moet werken, merk ik dat ook anderen weg zijn van de auto van Alex. De één na de ander schudt een compliment uit zijn mouw. ‘Ik vind het leuk om te horen dat anderen mijn truck mooi vinden, maar ik loop er eigenlijk niet zo graag mee te koop. Toen ik door Van Dijk Culemborg gevraagd werd om mee te doen aan dit verhaal, zei ik in eerste instantie nee. Al die aandacht, niets voor mij! Na lang overhalen heb ik toch ingestemd, omdat ik ergens wel nieuwsgierig was. Bovendien heb ik graag wat voor Van Dijk over. Het is een prettige garage met fijne mensen, die zelf ook veel voor een ander over hebben.