Fiat eDucato: Regeneratiekampioen

Nieuws
11-02-2022 | Door Tim de Jong

Fiat volgt binnen Stellantis een eigen koers waar het elektrische aandrijving betreft. Dat levert een batterij op die wat sterker mag getuige het verbruik, maar die beschikt over een bijzonder slim regeneratiesysteem. 

Fiat is er lekker vlot bij door nu al een elektrisch aangedreven Ducato te kunnen leveren. We waren nieuwsgierig natuurlijk. Fiat bediende ons snel: deze eDucato stond nog op Italiaans kenteken. Meest opvallende verschil met de ‘diesel-Ducato’ is dat deze elektrische een display heeft die is opgebouwd bovenop het dashboard, waarop je precies kunt zien wat de elektrische aandrijflijn doet. Ook zie je dat het klimaatsysteem in de cabine een grootverbruiker is, dus probeer je al gauw zo economisch mogelijk met de airco en verwarming in het cabine-interieur om te gaan.

Vertrouweling

Het spreekt voor zich dat de Ducato een bekende verschijning is op onze wegen en dat deze bestelauto in deze gedaante al lang een vertrouweling in menig koeriersdienst of mkb-bedrijf is. Dus Fiat beperkt het uiterlijk vertoon van de elektrische versie tot een paar aanduidingen en dat is het dan. Daar waar je gewend was te tanken, bij het bestuurdersportier, moet je nu stekkeren. Daarmee laad je naar keuze een batterijpakket op van 47 kWh, goed voor 235 km actieradius of een batterijpakket van 79 kWh, goed voor 370 km actieradius. Wij zouden laatstgenoemde hebben. Maar in dat geval is het systeem nog best gevoelig voor kou. Na een laadsessie, het was januari, was er nooit meer dan 250 km actieradius beschikbaar, en dat maakt je ritten in plannen lastig. Ook beperkt het je flexibiliteit, want even een ritje tussendoor kan eigenlijk niet, mits de laadsessie al geëindigd is.  

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal! 

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.