Hoewel de truck er vertrouwd uitziet is er meer nieuw aan dan je zou verwachten. Zo is bijvoorbeeld het chassis aan de voorkant wijder gemaakt om ruimte te maken voor de koeling van, jawel, de compleet nieuwe motor. Dat is de 13 liter D30 krachtbron met 520 pk. Een uiterst moderne motor zonder EGR. Ook de versnellingsbak is nieuw, dat is nu de TipMatic 14 bak. Beide componenten worden ook gebruikt door dat andere merk van moederbedrijf Traton, namelijk Scania. MAN noemt hem de PowerLion, Scania noemt hem Super. Kortom, een SuperMan dus eigenlijk.
Overigens bouwt MAN de motoren compleet zelf in Neurenberg. De overdrive versnellingsbak komt wel uit de Zweedse productie. Met de nieuwe krachtbron blijkt de MAN een fijne truck met veel koppel onderin en, zo blijkt aan de pomp een keurig verbruik. Wat verder opvalt is de verregaande integratie van software in de MAN. Dat merk je vooral aan de efficiƫnte ACC cruise control met Predictive Drive, die je ook binnendoor en zelfs in bochten en op rotondes zijn werk kunt laten doen. Kortom, wij zijn onder de indruk van de nieuwe MAN D30. Je leest het hele verhaal hier!