Vakbond FNV organiseert een actie op 9 januari om 14:00 uur bij Hazeldonk. Daarmee wil de bond haar onvrede uiten over de Europese voorstellen met betrekking tot cabotage, rij- en rusttijden.
Voor de zomer lagen er vanuit Europa diverse plannen voor nieuwe regelgeving voor de transportsector onder de naam Mobility Package. Deze plannen waren volgens het FNV 'desastreus' voor nationale én internationale chauffeurs, maar ook voor Nederlandse bedrijven. FNV Transport en Logistiek heeft actie gevoerd tegen deze plannen en een handtekeningenactie onder chauffeurs opgezet.
Samen met werkgeversorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) heeft de bond een schriftelijke reactie op alle onderwerpen gegeven, waarmee gelobbyd werd bij de minister van V&W, de Tweede Kamer en in Europa. De minister heeft vrijwel alle gezamenlijke (dus FNV en TLN) aanbevelingen overgenomen en is daarmee het overlegcircuit in Europa ingegaan. Het resultaat van dit alles was dat de plannen na de zomer werden afgeschoten door het Europees Parlement.
Nieuwe voorstellen
De Transportraad (waar de verkeersministers van de Europese landen in zitten) heeft vorige maand nieuwe voorstellen gedaan. Het Europees Parlement heeft ook een transportraad (de Transcommissie) en die hebben tegenvoorstellen gedaan. In een aantal voorstellen van de Transportraad kan de FNV zich wel vinden. De tegenvoorstellen van de Transcommissie zorgen echter voor verdere liberalisering van onze sector met enorme gevolgen voor arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid van chauffeurs en de concurrentiepositie van bedrijven, zo vreest de bond.
De nieuwe plannen uit Europa zijn op bepaalde onderwerpen minder slecht dan die van voor de zomer, zegt de bond. "Maar ze maken absoluut geen einde aan de wantoestanden in onze sector."
Eisen FNV
-Beperk de cabotage tot 3 ritten per 7 dagen, met daarna een cooling off periode van 5 dagen
-Handhaaf het verbod op weekendrusten in de cabine
-Buitenlandse chauffeurs moeten met hun vrachtwagen iedere twee weken terug keren naar het land waar het bedrijf waar ze werken gevestigd is. Zo voorkomen we nomaden van de weg
-Handhaving 500-kg grens in het Nederlandse vergunningstelsel
De bond zegt: "Wij willen behoud van onze werkgelegenheid; onze cao en onze pensioenen. Wij willen eerlijke concurrentie tussen Nederlandse en buitenlandse bedrijven, zodat ook onze lonen eindelijk weer eens omhoog kunnen gaan!"