Frankrijk draaft door en zorgt voor grote problemen

Nieuws
23-06-2016 | Door Iep van der Meer

Nederlandse vervoerders dreigen de komende zomer in diepe problemen te raken als ze door Frankrijk rijden. Over een week wordt namelijk het minimumloon van kracht en dat geldt ook voor buitenlanders.

Vanaf 1 juli moet iedere chauffeur die in Frankrijk komt bij de Franse arbeidsinspectie geregistreerd staan. Bovendien moeten alle buitenlandse ondernemers een Franse vertegenwoordiger hebben aangesteld die toeziet op naleving. De Franse overheid is absoluut niet klaar voor de invoering, maar wil wel gaan handhaven. TLN heeft zowel Minister Asscher als EU Commissievoorzitter Juncker met klem verzocht invoering uit te stellen. 

Overheid in gebreke

De Franse overheid is zelf nog niet klaar voor de invoering van de wet. Zo zijn de verplichte registratieformulieren zijn nog eens niet klaar. TLN heeft ook geprobeerd contact te leggen met de Franse arbeidsinspectie, maar die is nog niet op de hoogte van de veranderingen. Bovendien is het voor een Nederlands bedrijf vrijwel onmogelijk om binnen een week een in Frankrijk gevestigde vertegenwoordiger te vinden en in te huren. Ondanks deze problemen zijn Franse controle-instanties van plan gewoon te gaan controleren vanaf 1 juli. Sta je niet geregistreerd: € 4.000 boete, geen vertegenwoordiger benoemd? Dat is dan € 750 boete. 

Internationaal probleem

Dit is zeker geen Nederlands probleem maar het geld voor alle nationaliteiten die door Frankrijk rijden. Zusterorganisaties van TLN in België, Duitsland en Groot-Brittannië laten eenzelfde geluid horen. Het Benelux transport overleg heeft het probleem ook aangekaart bij Commissievoorzitter Juncker. 

Privacy 

Tot slot maakt TLN zich grote zorgen over de privacy. Ondernemers moeten gedwongen alle salarisstroken, arbeidscontracten en loonbetalingen van hun chauffeurs vooraf aan de Franse vertegenwoordiger toesturen. De Franse wet stelt minimale eisen aan de vertegenwoordiger. Hij/zij moet 24/7 paraat staan, in Frankrijk wonen en Frans kunnen spreken. De Franse overheid weigert namelijk direct met het buitenlandse bedrijf te spreken. Er wordt geen enkele eis gesteld aan de privacy. Ondernemers moeten dus gevoelige informatie ter beschikking stellen zonder enige garantie dat er goed wordt omgegaan met deze informatie. 

Ja, ik moest ook even twee keer lezen maar dit is geen grap en het is ook geen 1 april. Alle vooroordelen ten opzichte van de Fransozen worden wederom door hun zelf bevestigd. Onvoorstelbaar dat ze denken hier mee weg te komen maar voordat Brussel beslist en ingegrepen heeft vrees ik dat er weer heel wat ellende bij hardwerkende vervoerders op het bordje komt te liggen. 

Meer op Transport&Milieu.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-06-2016
minimumloon-Duits.jpg

Kritiek op Duits en Frans minimumloon

De Europese Commissie uit kritiek op het Duitse minimumloon en op de plannen voor een Frans minimumloon. Brussel…
Nieuws
02-06-2016
sociale_dumpingLR.jpg

Ministerie: 'Arbeidsuitbuiting op de loer bij chauffeurs'

Het Ministerie van Sociale Zaken heeft inspecties gehouden op tien parkeerplaatsen die onder…
Nieuws
24-03-2017
sociale_dumpingLR.jpg

Belgische bond: 'Sociale dumping sloopt EU'

In fikse termen haalt de Belgische vakbond ABVV-BTB uit naar het fenomeen sociale dumping. Het is een uitleg…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.