Geen zware trucks meer in Amsterdamse binnenstad

Nieuws
20-05-2021 | Door Tim de Jong

Vrachtwagens die zwaarder zijn dan 30 ton krijgen vanaf 1 oktober aanstaande geen ontheffing meer om door de zone Centrumring te rijden. De maatregel is volgens Amsterdam nodig om de eeuwenoude bruggen en kademuren te beschermen.

Het gebied waar straks de nieuwe regel geldt, is iets groter dan de 7,5 ton-zone die er nu is. Gekozen wordt voor de hele Centrumring: stadsdeel Centrum en een deel van de Zeeheldenbuurt (zie kaartje). Daarnaast vervalt een aantal routes in het centrum, die vrachtwagens zonder ontheffing nu nog kunnen nemen. Binnen dit gebied geldt ook een maximale lengte van tien meter.

Uitzonderingen

Bedrijven met vrachtwagens zwaarder dan 30 ton die in het centrum moeten zijn, moeten dus op zoek naar alternatieven. Alleen als er een ‘ondeelbare’ lading vervoerd wordt, of als het gaat om ‘bijzondere voertuigen’ zoals verhuiswagens, kan een route-ontheffing worden aangevraagd. Per aanvraag toetst de gemeente of de bruggen en kademuren onderweg het gewicht van het voertuig aankunnen.

Alle voertuigen zwaarder dan 7,5 ton hebben sowieso een ontheffing nodig om de zone in te komen. Met zo’n ontheffing mogen ze volgens de gemeente niet parkeren binnen drie meter van de waterkant en moeten ze stapvoets over drempels rijden.

Weegmatten

De nieuwe maatregel moest uitvoerbaar en te handhaven zijn. Daarom heeft Amsterdam samengewerkt met vertegenwoordigers van verschillende logistieke partijen. De gemeente verwacht meer aanvragen voor ontheffingen in de toekomst, omdat het gebied groter is geworden. De gemeente zegt het proces om een ontheffing aan te vragen te willen verbeteren, waardoor aanvragers sneller uitsluitsel krijgen. De gemeente test weegmatten waarmee ter plekke het gewicht van een vrachtwagen vastgesteld kan worden. Ook wordt bekeken of er camera’s met kentekenherkenning bij de S100 kunnen worden gebruikt.

Samenwerken met bedrijfsleven

Naast deze aangescherpte regels voor zwaar verkeer, vraagt Amsterdam ook steeds meer op het gebied van luchtkwaliteit (uitstootvrije zone voor bestel- en vrachtvoertuigen in 2025) en verkeersveiligheid, zegt de gemeente. Amsterdam wil met het bedrijfsleven op korte termijn een intentieverklaring opstellen. Via het samenwerkingsplatform logistiek 020 kan dan concrete actie worden ondernomen om deze verandering stap voor stap te doen.

Gedragsregels voor chauffeurs

Voor alle zware voertuigen gelden per 1 oktober strenge gedragsregels binnen de zone zwaar verkeer. Amsterdam verzoekt chauffeurs vriendelijk om deze regels nu al op te volgen. Na 1 oktober gaat hierop gehandhaafd worden. De gedragsregels zijn:

Parkeer niet aan de waterkant.

Niet laden, lossen of parkeren op het voetgangersgedeelte van bruggen.

Houd op kademuren minimaal 3 meter afstand tot de waterkant.

Houd rekening met snelheid en verdeling van het gewicht.

Houd minimaal 5 meter afstand tot andere zware voertuigen.

Rijd stapvoets over verkeersdrempels en andere oneffenheden.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
26-06-2017
Strand_Arocs1.jpg

Met de Arocs naar het strand

Vijf Mercedes-Benz Arocs 1830 bakwagens werden onlangs  door Mercedes-Benz dealer Automotions afgeleverd bij 2W Logistiek…
Nieuws
17-04-2024
Convoi-Deudekom-3-800x600 (960 x 720)

Convoi-UTS neemt mede verhuizer Deudekom over

Met de overname van Deudekom versterkt Convoi-UTS zijn positie in Amsterdam
Nieuws
01-03-2020
Van_Opzeeland.jpg

Nabuurs verkoopt Van Opzeeland aan Remco Vos

Remco Vos, eigenaar en algemeen directeur van De Klok Logistics in Nijmegen en van Van Vliet Transport in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.