Nieuws
11-01-2018 | Door Alex Miedema

Nadat we in de vierde etappe al noodgedwongen afscheid hadden genomen van Martin van den Brink ging in etappe vijf Janus van Kasteren op zijn kant. Van Kasteren neemt devolledige verantwoordelijkheid daarvoor: ,,We reden met te weinig snelheid de duin op. Als je te zacht gaat heb je kans om te kiepen. Dat gebeurde. De truck viel om. Het was duidelijk een foutje van de rijder. Heel jammer, maar het hoort er blijkbaar bij.’’ Gelukkig kon de truck, met hulp van onder andere het brandweermannenteam, weer op haar pootjes gezet worden, maar het kost wel weer veel tijd.

Martin heeft overigens nog geprobeerd deze etappe alsnog te starten, maar kreeg helaas de truck niet op tijd gereed. Gert Huzink is derhalve de snelste Renault in het veld, op een twaalfde plek. Zijn navigator, Rob Buursen, had vooral genoten van de start aan de oceaan, zij aan zij met Van Kasteren.

Van Genugten leek lange tijd af te stevenen op dan toch eindelijk zijn eerste etappe-overwinning, totdat ineens de buggy van de gebroeders Coronel in een smalle doorgang deweg versperde. Uitgeleden over de smeerkaas? Te druk met zichzelf filmen? Hoe dan ook, heeft het Van Genugten zo'n 20 minuten gekost. Als dan aan de finish blijkt dat de achterstand op Nikolaev, die vlak voor de tweeling dat zelfde punt passeerde, slechts 12 minuten was, is dat erg zuur. Doei-doei dagoverwinning... Van Genugten heeft tijd terug gevraagd aan de organisatie, dus er is nog een klein kansje dat hij alsnog de overwinning toebedeeld krijgt.

Van den Heuvel zakte van de zesde naar de tiende plaats in het truckklassement als gevolg van een kapotte spoorstang aan het begin van de etappe. “Op 20 kilometer al. Gelukkig hadden we de goede bouten bij ons en kon Martijn van Rooij de boel snel repareren. Toch ben je dan wel drie kwartier tot een uur bezig. Terwijl het juist zo goed ging. De eerste 50 kilometer waren echt moeilijke duinen, maar we gingen er lekker doorheen.”

Marc Leeuw staat al een paar dagen niet meer in de uitslagen, maar denkt nog niet aan opgeven. Het team is zelfs uitgebreid. Dakar-routinier Arjan Arendse, dit jaar navigator van de voor de tiende (en laatste?) keer utgevallen Dollevoet, werd wakker van sleutelgeluiden naast zijn tentje in het bivak. Arendse zal nooit iemand laten staan, dus ook Marc Leeuw niet, en zal met dit team verder reizen deze Dakar om tehelpen de DAF aan de praat te houden. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
Nieuws
21-05-2025
Jan Wijnsma Scania 660S

Scania 660S Highline voor Jan Wijnsma

Jan Wijnsma Containertransport uit het Friese Metslawier heeft zijn langdurige wens vandaag zien uitkomen met de…
Nieuws
21-05-2025
Traveo Jubileum (5)

100 jaar Traveo Transport

Traveo Internationaal Transport in het Zeeuwse Oudelande vierde onlangs het 100 jarig bestaan. Wat ooit begon met paard en wagen…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.