Na een moeizame start stopt Ginaf na twee afgeleverde voertuigen al weer met de 8x8 uitvoering. Vandaag worden de dealers ingelicht over de nieuwe koers van Ginaf.
Onze kippertest met 8x8 voertuigen is nog niet eens klaar en nu blijkt Ginaf de stekker al weer uit het 8x8 project te trekken. Het was ook een uiterst moeizaam proces om tot een Euro-6 8x8 te komen. Maar liefst drie jaar na de officiële introductie tijdens de BedrijfsautoRAI van 2015 werd de eerste rijdende truck afgeleverd en op kenteken gezet. Dat was de auto die je hier ziet van De Waard. Ook nummer twee ging naar De Waard, en die zie je in onze kippertest.
Vandaag wordt echter het nieuws bekend gemaakt dat Ginaf stopt met het bouwen van deze oer-terreinwagens. Ginaf stopt met onmiddellijke ingang met het produceren van trucks met een eigen chassis zoals de 8x8 en de 10x8. Nu DAF de motoren en versnellingsbakken weer heeft gewijzigd in de stap naar Euro-6 C kan Ginaf het allemaal niet meer bijhouden. Alle software voor de speciale schakelprogramma's moest opnieuw geschreven worden en met de huidige ontwikkelingen is dat niet meer bij te houden voor de kleine Nederlandse truckbouwer.
Ginaf blijft zich wel bezig houden met de aanpassing van DAF trucks met asbijplaatsingen, wide-spread tandemstellen en hydraulisch aangedreven 'HydroAxle' voorassen. Het programma daar van zal verder uitgebreid worden. Zo worden dubbele aangedreven voorassen mogelijk. Dat betekent dat er in de toekomst bijvoorbeeld een 10x10 mogelijk wordt. Dat wordt dan een voertuig met drie conventioneel aangedreven achterassen en twee hydraulisch aangedreven voorassen.
Navraag leert dat Ginaf vol blijft inzetten op de mining trucks en op elektrisch aangedreven trucks.
Van de 8x8 zijn er momenteel twee exemplaren afgeleverd, beide bij De Waard. Er is naar schatting nog een tiental orders voor dergelijke voertuigen. Die worden, als de klanten dat willen gewoon gebouwd maar daarna is het voorbij voor deze unieke kippers.
Voor onze kippertest betekent dit dat we een redelijk uniek voertuig in onze handen hadden. Je leest er binnenkort alles over in BIGtruck online magazine.