Het heeft heel wat voeten in de aarde om Europa zo ver te krijgen dat ze begrijpen dat we LZV- achtige concepten gewoon nodig hebben in de toekomst. In Duitsland beginnen ze het nu te snappen..
Officieel duurt de Duitse LZV proef tot het einde van dit jaar, maar toch heeft de deelstaat Brandenburg die tot nu toe erg dwars lag alsnog besloten LZV op haar wegen toe te staan. De deelstaat heeft op wegen ‘tussen de Elbe en de Oder’, uitgezocht welke wegen geschikt zijn om LZV grootschalig op toe te staan.
Nu moet die term ‘grootschalig’ wel met een korreltje zout worden genomen. In heel Duitsland rijden niet meer dan 135 LZV. Twee oorzaken hebben grotere populariteit in de weg gestaan. Een tonnagebeperking tot 40 ton en flinke politieke tegenwind, waardoor de proef slechts in enkele deelstaten van start ging. En eigenlijk is er nog een derde tegenslag: het niet toestaan van buitenlandse LZV op de Duitse wegen.
Overigens is het wel zo dat in de havens van Travemunde al een vrijstelling geld, en zelfs voor zestig ton. Delen van LZV combinaties worden hier aangevoerd en gaan samengesteld de boot op. In Zweden doen ze namelijk minder moeilijk.
Lees meer over de Duitse LZV avondturen op ">www.trailertotaal.nl