Nieuws
25-04-2018 | Door Tim de Jong

Transmissiebouwer ZF voorspelt dat de traditionele handbak gaat verdwijnen uit vrachtwagens, met name uit middelgrote en lichtere typen. In zwaardere trucks is de handbak al bijna verdwenen, met uitzondering van toepassingen in bouw en exceptioneel vervoer, of op speciaal verzoek van de chauffeur. De fabrikant doet die voorspelling bij de introductie van de ZF PowerLine, een achttraps automaat.

"Volgens onze marktstudies zullen handbakken rond het jaar 2025 helemaal verdwenen zijn", zegt ZF,  "met name in het medium- en lichte segment." ZF zegt dat nu nog 60% van de bedrijfswagens in de EU een handbak heeft, en dat dit aandeel zal afnemen tot rond de tien procent. Wereldwijd heeft 80% van de trucks nu nog een handbak. ZF verwacht dat dit zal afnemen tot minder dan 50% in 2025.

De PowerLine automaat is vooral bedoeld voor trucks tot 26 ton GVW met een motorkoppel tot 1400 Nm. De bak is berekend op PTO-mogelijkheden en op een hybride aandrijflijn. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
06-06-2025
PHOTO-2025-06-06-08-55-05

Bestel nu jouw ‘Special’ Vaderdag cadeau bij Special Interior!

Wat geef jij je vader voor Vaderdag? BIGtruck heeft samen met Special Interior een speciale…
Nieuws
06-06-2025
620_2025_Votrans_Soest-013 (960 x 640)

Votrans tilt zwaarder met een Volvo FH

Naast een Volvo FH 10x8 met autolaadkraan nam Votrans ook een Volvo FM in gebruik
Nieuws
06-06-2025
Hr-2177 (960 x 640)

Eerste Scania voor Johan Frens is een V8

Het waren vooral de zonen van Johan Frens die graag een Scania met een V8 wilden voor het bedrijf.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.