Transmissiebouwer ZF voorspelt dat de traditionele handbak gaat verdwijnen uit vrachtwagens, met name uit middelgrote en lichtere typen. In zwaardere trucks is de handbak al bijna verdwenen, met uitzondering van toepassingen in bouw en exceptioneel vervoer, of op speciaal verzoek van de chauffeur. De fabrikant doet die voorspelling bij de introductie van de ZF PowerLine, een achttraps automaat.
"Volgens onze marktstudies zullen handbakken rond het jaar 2025 helemaal verdwenen zijn", zegt ZF, "met name in het medium- en lichte segment." ZF zegt dat nu nog 60% van de bedrijfswagens in de EU een handbak heeft, en dat dit aandeel zal afnemen tot rond de tien procent. Wereldwijd heeft 80% van de trucks nu nog een handbak. ZF verwacht dat dit zal afnemen tot minder dan 50% in 2025.
De PowerLine automaat is vooral bedoeld voor trucks tot 26 ton GVW met een motorkoppel tot 1400 Nm. De bak is berekend op PTO-mogelijkheden en op een hybride aandrijflijn.