Heisterkamp Truckservice heeft onlangs vier nieuwe DAF’s XF 480 opgebouwd voor Lesscher Transport uit Deurningen. Daarnaast vroeg Lesscher of ze bij Heisterkamp de DAF 95.500 uit 1994 wilden restaureren. Een klus die Heisterkamp met beide handen aanpakte!
De nieuwe trucks zijn voorzien van het meest luxe interieur. Deze trucks zijn in de spuiterij van Heisterkamp voorzien van een blanke laklaag voor extra bescherming en natuurlijk een mooie uitstraling. Verder zijn de nieuwe DAF’s voorzien van extra lampen, een zonneklep, ADR-uitrusting en flitsers achter de grille. Ook een standairco ontbreekt niet.
DAF 95.500
De DAF 95.500 van Lesscher is een hele bijzondere truck. Hij heeft in 2014 al eens in BIGtruck gestaan. Het exemplaar was in eerste instantie geel, en fungeerde als demo voor DAF zelf. In zijn gele kleur stond hij in 1994 onmiskenbaar mooi te wezen op de DAF-stand van de BedrijfsautoRAI. DAF gebruikte de trekker zelf ook voor andere evenementen. Vanwege de lage kilometerstand, nam Lesscher deze sterke 95 graag over van de fabriek, toen de mogelijkheid zich voor deed. Het Twentse bedrijf spoot de DAF over in de eigen, kenmerkende rode kleur. Daar deed de DAF jarenlang dienst op routes in Nederland en Duitsland.
Cummins motor
DAF krabbelde na het faillissement in 1993 weer op en begreep dat er iets moest gebeuren. Intern werd er al een nieuwe motor ontwikkeld, maar die was nog niet productierijp. Dus kocht DAF bij Cummins een veertien liter motor in met 507 pk. Die paste net mooi onder de nieuwe Super Space Cab en zo had DAF een mooi topmodel, waarmee het kon concurreren met het V8 geweld van Mercedes, Iveco en Scania en met de 500 pk MAN F90 en de 520 pk’s van de Volvo FH16 en de Renault Magnum, die toen nog AE heette. Tijdens eerste ritten bleek meteen hoe loeisterk dat Cummins blok was en wat een heerlijk geluid er vanaf kwam!
Restauratie
Maar nu is de inmiddels zeldzame DAF toch alweer 27 jaar oud en werd het tijd om een beslissing te nemen. Daar dacht Jos Lesscher niet lang over na. Bij Heisterkamp werd het plaatwerk gerestaureerd en werden tal van onderdelen vervangen dan wel hersteld. Daarna werd deze 95.500 opnieuw opgebouwd, gespoten en afgewerkt met een blanke laklaag. Als echte pensionado wordt de 95.500 bij Lesscher af en toe gebruikt wanneer dat nodig is.