Op internet is vrij eenvoudig deze foto te vinden. We vermoeden sterk dat geen fotoshop is en dat dit het nieuws is dat Scania graag op de IAA had willen brengen. De Zweden spelen zoals altijd adequaat in op nieuwe ontwikkelingen in het wegvervoer.
Want ga maar na. Met 730 pk lukt het allemaal best, maar toen Scania hiermee kwam, was het toegestaan GVW in Zweden 64 ton. Nu is dat inmiddels 74 ton en in buurland Finland zelfs 76 ton en in Nederland wordt een proef voorbereid met Super Eco Combi’s op 72 ton. Scania heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de toekomst van de V8 veilig is, in deze tijden van LNG, hybride en elektrisch. Over de toekomst van de Scania V8 schreven we in BIGtruck onlangs nog " target="_blank" rel="noopener noreferrer">dit artikel.
Daarin had topman Henrik Henriksson er al over: ”We zien de toegestane totaalgewichten in Europa toenemen”, en “we bouwen zelfs aan een nieuwe versie van de V8.”
Zou dit ‘m zijn? Ga er maar vanuit. We zijn benieuwd hoeveel koppel eruit komt straks. En of dit een 17 liter blok wordt of meer. Vroeger had Iveco een 17,2 liter V8. Met 770 pk kan Scania elke dubbele trailer combinatie straks de baas. Met 730 pk trouwens ook wel.