Duitsland heeft enkele maatregelen genomen om het verkeer beter te beveiligen. Bekend van de Duitsers is dat ze allemaal keurig opzij gaan wanneer er na een ongeval een file ontstaat. Hulpdiensten kunnen dan 'tussendoor' rijden en eerder de slachtoffers bereiken. Die 'doorlaat' heet een 'Rettungsgasse'.
Echter niet iedereen begrijpt dit. Zo circuleren filmpjes op internet van trucks die de 'Rettungsgasse' misbruiken door lekker door te rijden. Aanstormende brandweer en ambulance, de truckers hebben er schijnbaar niets mee te maken. De Duitse minister van verkeer komt nu met een nieuwe regel, die een oude vervangt. Gedroeg je je niet zoals het hoort bij de Rettungsgasse, dan kreeg je hooguit twintig euro boete. De minister verhoogt dit nu naar 200 euro en je verliest twee punten op je rijbewijs.
Doe je niet mee met het maken van een Rettungsgasse en blijf je gewoon rijden, dan riskeer je 240 euro boete, twee strafpunten en een maand rij-ontzegging. Zo zijn er nog meer, ernstigere omstandigheden met verder oplopende boetes.
Noodrem uitzetten
De minister wil verder dat het niet langer mogelijk is om het noodremsysteem van je vrachtwagen uit te zetten. Bij bussen komt dit volgens de Duitsers zelden voor, maar bij trucks gebeurt het nog wel eens. De minister wil dat dit nu bij wet verboden wordt.
Getuige het relatief grote aantal ongevallen met kop-staartbotsingen in de landen om ons heen, in Nederland valt het om wat voor reden dan ook nog mee, is dit een goede zaak, die eigenlijk Europees geregeld moet worden. En dan die Rettiungsgasse. Waarom leren aankomende automobilisten dit niet in ons land? De kans is groot dat als we dit met z'n allen wel doen, er meer leed op onze overvolle wegen voorkomen kan worden.