Den Hartogh Logistics heeft een order voor honderd Volvo’s FH 460 geplaatst. Het lage eigen gewicht van het voertuig, de veiligheidsvoorzieningen van de Volvo FH, de samenwerking met Volvo Group Truck Center in Rotterdam en het uitgebreide dealernetwerk van Volvo Trucks in Europa zijn belangrijke argumenten voor de keuze van Den Hartogh Logistics. De trucks worden turn key opgeleverd door Volvo Group Truck Center Rotterdam.
Den Hartogh Logistics, vooraanstaand dienstverlener in bulklogistiek voor de chemische-, gas-, polymeer- en droge voedingsmiddelenindustrie kiest met de Volvo FH 460 voor een nieuwe uitvoering in haar wagenpark. Erik Groen, Equipment Manager van Den Hartogh Logistics: “Wij zijn ervan overtuigd dat het hogere motorvermogen een gunstige uitwerking heeft op het brandstofverbruik. Het leidt tot minder schakelingen en een hogere kruissnelheid. Ook geeft het de chauffeur meer plezier in het rijden.”
Den Hartogh heeft op iedere 25 chauffeurs een mentor chauffeur. Zij verzorgen in samenwerking met Volvo Group Truck Center de overhandiging van de nieuwe trucks aan de collega’s. Nadruk wordt daarin gelegd op het brandstofverbruik en de innovaties van de nieuwe trucks. “Wij denken dat door continu te trainen, er op het brandstofverbruik nog steeds te besparen is. Ontwikkelingen als Volvo I-Shift met Long Haul schakelprogramma en I-See helpen daarbij.”
Light Concept
Zonder uitzondering betreft de levering Light Concept trekkers, die door hun lage eigen gewicht een groter laadvermogen garanderen. Het eigen gewicht is zo laag mogelijk gehouden door toepassing van lichtgewicht componenten, zoals een lichte achteras en aluminium velgen. Het gewicht van de trekkers houden partijen helaas geheim.
Veiligheid als cultuur
Veiligheid is onlosmakelijk verbonden met de cultuur van Den Hartogh. Lang voordat het verplicht werd specificeerde het bedrijf al Forward Collision Warning met noodremfunctie. “Lane Change Support (LCS), Driver Alert Support (DAS) en Lane Keeping Support (LKS) zijn belangrijke hulpmiddelen voor onze chauffeurs. Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en noodremfunctie geven extra steun aan de chauffeur bij gevaarlijke situaties. De truck anticipeert op calamiteiten.”
Aantrekkelijk voor chauffeurs
Er is gekozen voor een kortere looptijd van de trucks, waar voorheen een termijn van acht jaar werd gehanteerd, is dat nu vijf jaar geworden. “Dat heeft enerzijds te maken met de techniek, ontwikkelingen volgen elkaar snel op, anderzijds kijken we ook naar alternatieve brandstoffen. Zo willen we ook met Volvo FH LNG gaan rijden om onze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te realiseren. Tot slot betekent een jong wagenpark dat we aantrekkelijk blijven voor chauffeurs. Als sector hebben we te maken met vergrijzing van het personeelsbestand. We zullen jonge mensen moeten aantrekken voor het vak. Een van de zaken die dan speelt, is goed materieel. De nieuwe trucks zijn bijvoorbeeld uitgerust met I-ParkCool, een belangrijke innovatie, die zorgt voor een aangenaam cabineklimaat.”
Den Hartogh Logistics streeft naar het ontwikkelen van slimme logistieke oplossingen voor de bulklogistiek en dan met name voor de chemische, gas-, polymeer- en droge voedingsmiddelenindustrie. Het familiebedrijf is opgericht in 1920 en heeft haar hoofdkantoor in Rotterdam. Den Hartogh is lokaal aanwezig in ieder deel van de wereld, met vestigingen op 43 verschillende locaties. Het bedrijf heeft meer dan 1.500 werknemers en beschikt over moderne bedrijfsmiddelen, waaronder meer dan 18.850 tankcontainers, 6.700 droge-bulk containers, 400 tanktrailers en 560 trekkende eenheden.