De in het nieuwe regeerakkoord aangekondigde kilometerheffing gaat de transportprijs met vier procent opdrijven. Dat zeggen economen van de ING bank die het akkoord bestudeerd hebben.
Bedrijven krijgen door de kilometerheffing impulsen voor verdere verduurzaming van de vloot, aldus de bank. In een eerder Truckblog wees BIGtruck hier al op: de heffing kan worden aangewend om trucks eerder te vervangen, met een schoner wagenpark als gevolg.
Ook staat in het regeerakkoord een voornemen om twee miljard extra in de infrastructuur te investeren.
TLN tegen
Werkgeversorganisatie TLN zegt blij te zijn met de die investeringen, maar ze vindt de kilometerheffing 'onverteerbaar'. Pas wanneer automobilisten ook op die manier belast worden, is de lucht met Den Haag wat TLN betreft weer geklaard. TLN ziet de kilometerheffing enkel als een lastenverzwaring. Zij heeft nog een bezwaar tegen de kilometerheffing, die natuurlijk ook voor buitenlandse trucks op onze wegen gaat gelden:
TLN zegtt nu al een groeiende ontwikkeling naar goederenvervoer met kleinere vrachtauto’s of bestelauto’s. Deze categorie valt straks niet onder de kilometerheffing, zegt de organisatie. ''De verwachting is dan ook dat de verschuiving van vrachtauto’s naar minder grote voertuigen met de invoering van kilometerheffing sneller door zal zetten. We moeten ons afvragen of dat een wenselijke ontwikkeling is in het kader van filebestrijding en duurzaamheid."