De sectoreconomen van ING hebben op basis van cijfers van het CBS de leeftijdsamenstelling van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in kaart gebracht. De conclusie is dat een groot deel van de chauffeurs ouder is dan 55 jaar.
Hierbij gaat het om 38.000 chauffeurs, dus 33% van het totaal van 114.000 chauffeurs in ons land. ING zegt dat er jaarlijks 3.000 chauffeurs met pensioen gaan de komende jaren. Cijfers waar het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en de RAI Vereniging ook al op wezen. In de touringcarwereld is de vergrijzing nog ernstiger. Daar is de helft van de chauffeurs ouder dan 55 jaar.
RAI Vereniging voegt hieraan toe dat de instroom van nieuwe, jonge vrachtwagenchauffeurs nog steeds dalende is. Verder is het aantal mensen in ons land met een vrachtwagenrijbewijs afgenomen van 665.000 in 2014 tot 609.000 in 2018. Saillant detail is dat degenen die het rijbewijs willen halen, geconfronteerd worden met wachttijden om examen te kunnen doen en dat chauffeurskaarten, nodig om een truck te besturen, duurder zijn geworden dit jaar. Intussen klagen leden van werkgeversorganisatie TLN over personeelsgebrek. Klik hier voor dat bericht.