In Italië rijdt sinds enige tijd een aanhangwagencombinatie rond waar een ingekorte Scania G-Serie cabine op staat. Bovenop is een heuse topsleeper gebouwd, die werd betrokken in Oost Europa. De cabine staat lager op het chassis waardoor de motortunnel zo’n beetje tot de zitting van de chauffeursstoel reikt. Onder de cabine ligt een zescilinder blok dat goed is voor 500 pk.
Dat de topsleeper-opbouw uit Oost Europa komt is niet verwonderlijk, want iedereen heeft wel eens die kleine bakwagens gezien, een Iveco Daily, of een Renault Master, die enkele pallets in een laadbak vervoeren en die ook zo’n topsleeper hebben. Deze topsleeper is natuurlijk wel breder dan wat gangbaar is in de klasse beneden de 3,5 ton.
Het bedrijf dat hiermee rijdt is Bacotrans uit het Italiaanse Avellino, ten oosten van Napels. De constructie doet denken aan de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen zulke korte cabines met het bed op het dak in ons land gebruikt werden in grootvolume vervoer. Denk aan luchtvracht, maar ook aan isolatiemateriaal. Het bedrijf De Rooy uit Son reed destijds met auto’s naar Italië en met koelkasten terug. De trucks, destijds DAF’s 2100, hadden ook een topsleeper en de chauffeur kon de stoel niet echt ver naar achteren verschuiven.
De combinaties van Bacotrans kunnen door deze constructie twee pallets meer meenemen en kennelijk loont dit de moeite om zo van het fabrieksaanbod van Scania e.d. af te wijken. Op Facebook zagen we ook een DAF CF die zo is gebouwd. Bacotrans zegt ladingen tot 126 kuub volume te kunnen vervoeren. Kortkoppelsystemen worden door de Italiaanse RDW kennelijk verboden.