Iran ligt letterlijk onder vuur en dat is niet van de laatste tijd. De laatste jaren heeft het land al te kampen met handelsembargo's waardoor buitenlandse investeerders zich terugtrekken en de import moeilijk of zelfs onmogelijk is geworden.
Iran is het tweede grootste land in West Azië en het telt 82 miljoen inwoners. Een enorm land dus en dat brengt ook een grote behoefte aan transport met zich mee. In het verleden leverden truckmerken gewoon voertuigen aan Iran, en ook gebruikte trucks werden op grote schaal geïmporteerd. Veel van dat oude spul rijdt er nog gewoon rond, met zelfs een grote rol voor Amerikaanse Mack trucks. Onlangs was Herwin van Holten in Iran, en hij maakte daar voor ">BIGtruck een leuke reportage. Daarmee was hij net op tijd, want sinds ruim een week geldt er een negatief reisadvies voor Iran.
Door alle handelsbeperkingen is het importeren van trucks al een tijdje niet meer mogelijk en in 2018 heeft Daimler zich terug getrokken uit Iran waardoor ook de lokale productie stopte. Dat merk had mooie plannen in het land maar daar is nu een streep door gehaald. Toch hebben de Iraniërs voertuigen nodig, reden om ze zelf dan maar te gaan bouwen. Op 1 januari jongstleden werd er dan ook een geheel in Iran geproduceerde truck onthuld, de Chapar truck. De grote baas zelfs, Hassan Rouhani, trok hoogstpersoonlijk het doek van de truck bij de feestelijke onthulling.
Volgens het Iraanse persburo IRNA is de motor geproduceerd met de hulp en de nodige onderdelen van Mercedes-Benz. Of dat ook echt zo is durven we te betwijfelen, want het lijkt ons niet dat Daimler daar zijn vingers aan wil branden op dit moment. Feit is wel dat ze het niet zo heel nauw nemen met de rechten die er op een ontwerp rusten. De onderdelen kunnen dan ook heel goed gekopieerd zijn van Mercedes delen. Dat hebben ze ook met de cabine gedaan, want die lijkt in eerste instantie van DAF afkomstig te zijn, maar als je beter kijkt dan zie je dat ook dat een kopie is. Let maar eens op de plaats van de deurkruk.