Nederlandse vervoerders krijgen de smaak te pakken waar het gaat om trucks die niet langer op diesel rijden, maar op elektriciteit. In het geval van de trucks van Hyzon, halen die hun elektriciteit uit waterstof, via een brandstofcel. De eerste twee trucks worden komend najaar al geleverd.
Daardoor zijn zware batterijpakketten niet nodig en hoeft een vrachtwagen ook geen elf uur aan de stekker. Punt is nu natuurlijk wel dat er wanneer deze waterstoftrucks de weg op komen, voldoende tankstations zijn waar ze terecht kunnen. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan van diesel. De vrachtwagens tanken waterstof en kunnen circa 520 kilometer rijden op één tankbeurt. Het waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.
Jan Bakker heeft zeker tien trucks besteld, Millenaar van Schaik ook. Chauffeurs die hiermee de weg op gaan zullen stilte en nooit eerder gevoelde trekkracht gaan ervaren. Bij transitie naar zero emissie voertuigen volgt Jan Bakker een tweesporenbeleid. Elektrisch en waterstof hebben de toekomst. Naast de 10 waterstofauto’s verwacht de onderneming nog voor de zomer ook 3 nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens in gebruik te nemen.
Meer nieuws op het gebied van waterstof en elektriciteit vind je " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier.