Jan Bakker en Millenaar Van Schaik bestellen waterstoftrucks

Nieuws
21-05-2021 | Door Tim de Jong

Nederlandse vervoerders krijgen de smaak te pakken waar het gaat om trucks die niet langer op diesel rijden, maar op elektriciteit. In het geval van de trucks van Hyzon, halen die hun elektriciteit uit waterstof, via een brandstofcel. De eerste twee trucks worden komend najaar al geleverd. 

Daardoor zijn zware batterijpakketten niet nodig en hoeft een vrachtwagen ook geen elf uur aan de stekker. Punt is nu natuurlijk wel dat er wanneer deze waterstoftrucks de weg op komen, voldoende tankstations zijn waar ze terecht kunnen. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan van diesel. De vrachtwagens tanken waterstof en kunnen circa 520 kilometer rijden op één tankbeurt. Het waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.

Jan Bakker heeft zeker tien trucks besteld, Millenaar van Schaik ook. Chauffeurs die hiermee de weg op gaan zullen stilte en nooit eerder gevoelde trekkracht gaan ervaren. Bij transitie naar zero emissie voertuigen volgt Jan Bakker een tweesporenbeleid. Elektrisch en waterstof hebben de toekomst. Naast de 10 waterstofauto’s verwacht de onderneming nog voor de zomer ook 3 nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens in gebruik te nemen. 

Meer nieuws op het gebied van waterstof en elektriciteit vind je " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.