Jan Bakker en Millenaar Van Schaik bestellen waterstoftrucks

Nieuws
21-05-2021 | Door Tim de Jong

Nederlandse vervoerders krijgen de smaak te pakken waar het gaat om trucks die niet langer op diesel rijden, maar op elektriciteit. In het geval van de trucks van Hyzon, halen die hun elektriciteit uit waterstof, via een brandstofcel. De eerste twee trucks worden komend najaar al geleverd. 

Daardoor zijn zware batterijpakketten niet nodig en hoeft een vrachtwagen ook geen elf uur aan de stekker. Punt is nu natuurlijk wel dat er wanneer deze waterstoftrucks de weg op komen, voldoende tankstations zijn waar ze terecht kunnen. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan van diesel. De vrachtwagens tanken waterstof en kunnen circa 520 kilometer rijden op één tankbeurt. Het waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektriciteit door een zogeheten brandstofcel. De uitstoot bevat uitsluitend waterdamp en er ontstaat geen luchtverontreiniging door stoffen als koolstofmonoxide, stikstofoxiden of fijnstof.

Jan Bakker heeft zeker tien trucks besteld, Millenaar van Schaik ook. Chauffeurs die hiermee de weg op gaan zullen stilte en nooit eerder gevoelde trekkracht gaan ervaren. Bij transitie naar zero emissie voertuigen volgt Jan Bakker een tweesporenbeleid. Elektrisch en waterstof hebben de toekomst. Naast de 10 waterstofauto’s verwacht de onderneming nog voor de zomer ook 3 nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens in gebruik te nemen. 

Meer nieuws op het gebied van waterstof en elektriciteit vind je " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-04-2021
Hyzon-Newexco.jpg

Hyzon waterstoftruck in kleuren van een oude bekende

Om de komst van een compleet nieuwe generatie vrachtwagens alvast invoelbaar te maken, heeft truckfabrikant-in-wording…
Nieuws
09-10-2023
Hyzon trucks-1400

FNV: fabriek Hyzon komt er niet, ontslagen wel

Volgens FNV betekent de aangekondigde reorganisatie bij Hyzon in Winschoten dat er banen gaan verdwijnen
Nieuws
11-07-2024
Hyzon_DAF.jpg

Hyzon definitief weg uit Nederland

Het begon mooi maar werd snel ellende: nu verdwijnt Hyzon uit Nederland
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.