Het project heet de ‘Autoflow-Road’: een enorme lopende band tussen Tokyo en Osaka, zo’n 500 kilometer lang. Zowel in tunnels onder de snelweg als in de middenberm moet de lopende band vracht vervoeren tussen de twee steden. Het plan komt van het Japanse Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme.
“Automatische logistieke wegen zijn ontworpen om efficiëntie van het wegoppervlak te maximaliseren door vluchtstroken, middenbermen en tunnels te gebruiken”, aldus Shuya Muramatsu, een hoge ambtenaar van het ministerie. “We onderzoeken nu de impact op het verkeer, inclusief het omliggende wegennet, en de kosten.”
Net zoals veel landen heeft Japan te maken met een enorm chauffeurstekort. Dit is een groot probleem voor de logistiek in het land. Naar verwachting daalt het aantal chauffeurs in 2030 naar 480.000. Dat is ruim 36% minder dan in 2020. In gebieden buiten de steden kan het aantal chauffeurs dalen met 41% omdat jonge mensen daar massaal weg trekken. Naast een oplossing voor het chauffeurstekort ziet het ministerie de lopende band ook als zero-emissie oplossing voor vrachtvervoer.