Aanvankelijk grepen de Russen terug op hun oude ontwerpen, met metalen dashboards, zwakke Euro 2 motoren en de oude cabines uit de jaren zeventig. De volop geïmporteerde Chinese truckmerken profiteerden daarvan, want China bleef gewoon leveren in Rusland.
Na de inval van de Russen in de Oekraïne trok de gehele auto en truck industrie zich terug uit Rusland, inclusief Daimler Truck. Dat zorgde aanvankelijk voor een groot tekort aan trucks en onderdelen maar het lijkt er op dat de Russen daar wat op hebben gevonden.
Inmiddels lijken de Russen weer toeleveranciers gevonden te hebben voor meer moderne techniek, waardoor de K3 serie (de oranje truck) met de cabine zoals we die al jaren kennen van dit merk weer voorzien wordt van allerlei moderne zaken zoals LED verlichting, kunststof dashboards en zelfs knopjes op het stuur. Deze K3 truck is voor Kamaz het belangrijkste model, onder meer voor defensie.
Actros cabine
De K5 serie, met de Actros cabine zal ook weer in productie genomen worden. Wij vragen ons af wat Daimler Truck er van vindt dat het Actros ontwerp daarvoor gebruikt wordt, maar kennelijk worden de plaatdelen in Rusland geproduceerd. Volgens Kamaz worden de onderdelen geleverd door lokale producenten en door toeleveranciers uit bevriende landen zoals Kazachstan.
Cummins
De krachtbron schijnt een regelrechte kopie te zijn van de Cummins ISLe 9 liter motor, die is omgedoopt tot de Kamaz-689 krachtbron. Deze zes- cilinder lijnmotor zou voldoen aan de Euro 5 eisen. Daarnaast worden er diverse Chinese componenten gebruikt zoals 16 tons aandrijfassen van HanDe Axle, onderdeel van de Weichal groep.