De Chinezen zitten niet stil, zo blijkt uit de presentatie van deze nieuwe Shacman. Een merk waar wij overigens nog nooit van gehoord hadden, maar dat geldt voor heel veel Chinese truckmerken. Onder de cabine staat een 16,6 liter grote dieselmotor die voldoet aan de Euro6 normen. Het gaat om een zes- cilinder in lijnmotor die gebouwd wordt door Weichai. Een bedrijf dat wij ook niet kennen, maar met 20.000 medewerkers een behoorlijke speler.
800 pk en 3750 Nm koppel!
Terug naar die 800 pk truck. Uit de 16,6 liter grote Euro6 dieselmotor persen de Chinezen een maximaal koppel van maar liefst 3750 Nm. Een Chinese koppelbaas dus, deze Shacman. Onder de cabine, die verdacht veel lijkt op de Actros, vinden we achter die motor een geautomatiseerde 16 versnellingsbak van het merk Fast Gear. Ook zo’n bedrijf waar we nog niet eerder van gehoord hebben. De cabine is overigens voorzien van allerlei luxe die wij in Europa ook kennen. Zo zijn er, net als in de Actros schermpjes in plaats van klokken en is de truck voorzien van een start/stop knop, cruise control, botswaarschuwingssystemen en zelfs een elektronische controle van de bandenspanning.
Ook voor Rusland en Latijns Amerika
Dat de Chinese merken de wind in de zeilen krijgen heeft ook te maken met de boycot van Europa tegen Rusland. Dat de Russen geen West Europese trucks meer kunnen kopen zorgt er voor dat de Chinezen daar garen bij spinnen. De nieuwe Shacman is dan ook bestemd voor de Russische en Chinese markt, maar het merk heeft ook ambities in Latijns Amerika. Zo zijn er plannen voor een fabriek in Argentinië. Zo zien we dat ook op truckgebied wereldwijd de kaarten opnieuw geschud worden door de oorlog in de Ukraïne.