Kittler verrassende winnaar Breslau Rally

Nieuws
02-07-2022 | Door Iep van der Meer

Van maandag 27 juni tot en met vrijdag 1 juli werd op enkele militaire oefenterreinen in het westen van Polen de Breslau Rallye georganiseerd. Rallytrucksmannetjes Robert Baarda en Alex Miedema waren er bij om verslag te doen voor BIGtruck. Niet alleen het terrein zat vol onverwachte hindernissen, ook de organisatie van de rally zelf. Met een buurland in oorlog zijn er veel internationale activiteiten op de terreinen waar de rally gehouden werd. Soms werd er tot vlak voor de start nog geschoten. 

De Breslau kun je als de Dakar van Europa zien, zeker het deel wat zich in de ‘Poolse Sahara’ afspeelt. Er stonden dan ook de nodige Dakar veteranen aan de start. Toch waren het niet de Nederlandse truckers met hun kanonnen die de prijzen wonnen. Navigeren en ervaring is erg belangrijk in deze rally. Zo kon het Kittler team, onlangs nog van een MAN KAT legertruck overgestapt naar de GINAF waar Jack Brouwers lang mee reed, het algemeen klassement verrassend op haar naam schrijven. Vooral de navigatie had dit team goed in de smiezen. De tweede plaats was er voor de ex-Loprais Tatra van Süpnitz. De Kamaz van dit team, als enige ooit door de Russen aan een ander team verkocht, eindigde op een 18e en laatste plaats. 

Van Velsen beste Nederlander

Dan de Nederlanders. Aad van Velsen was met zijn in Hongarije gebouwde Scania torpedo daar de beste, en derde algemeen. Een prestatie waar het team tevreden op terug kijkt. Nummer vier, William van Groningen met een ex De Rooy Iveco, ging voor de overwinning maar kwam halverwege de week vast te zitten bij een onhandige inhaalpoging en verloor daarmee de kans op het goud. Het jonge RAL 6005 team had vlak voor de Breslau de DAF van Aart Schoones overgenomen en in de eigen kleuren gezet. Maarten Steenbekkers reed verrassend naar een vijfde tijd. Johan Elfrink bezorgde zijn navigator een nat pak door zijn Mercedes-Benz Zetros op zijn zijkant in een waterplas te leggen, hij werd uiteindelijk zesde. Zes merken op de eerste zes plekken dus, kom daar in de Dakar maar eens om!

Naast de cross country klasse, met de Dakartrucks, is er ook de Extreme klasse, waarin behalve zand vooral ook veel modder overwonnen moeten worden, al dan niet met hulp van lieren en scheppen. Hierin vinden we vooral Duitsers met MAN KATs en Unimogs, maar er zijn ook twee Nederlandse equipes. Floor Dekkers kende een paar goede dagen, maar had ook de nodige technische problemen. Geen goud voor de gouden Unimog, maar plek zeven van acht in de lichte klasse. 

Toch Nederlands goud!

In deze zware klasse was er wel Nederlands goud, namelijk voor team VMD van Henri Verhoeven met hun zelf gebouwde GINAF torpedo 4x4. Dit team had een gat van ruim anderhalf uur voorsprong op de nummer twee van de klasse met zeven deelnemers.